tisdag 19 juni 2007

Barn är mjuka

I kommentarsfältet under mitt inlägg ”Naturbarn” har Kai Stavre lämnat en skildrig av hur han bevittande när ett litet barn plötsligt rusade ut och blev påkört av en bil på Hornsgatan.

Läs det, den som inte har gjort det.
Eller, läs det inte.

Men betänk:
Barn är mjuka.
Bilar är jävligt hårda.
Och en sak till:
Barn i en viss ålder vet inte att bilar är farliga. När drabbas av en impuls att springa efter den där bollen eller vad det nu är, vet de inte ens att bilar finns.
De vet bara en sak i taget.

För ett par dagar sen läste jag en text som handlade om en barnbegravning i Dar Es Salaam. Även här var det ett barn som hade blivit påkörd av en bil. Av sin egen pappa, jävligt nog, när pappa svängde in med sin feta Nissan på garageuppfarten där barnet satt och lekte.
Texten var så välskriven och gripande, att jag länkade till den, men redan efter några timmar tog jag bort den.

Jag orkar inte tänka på att det kan hända.
Jag vill inte påminna någon om det heller. Och ändå vill jag det.

I dag stannade vi till på Östgötagatan. Mimmi skulle göra ett ärende i en affär, och jag stannade i bilen med Alexander som bara satt och jollrade i sin Britax. Mårten visste som vanligt inte hur han skulle göra. Han drabbas av valet och kvalet hela tiden nu, stackarn, och nu grät han över det omöjliga valet mellan att stanna hos mig, eller att följa med Mimmi in i affären.

Till slut valde han affären. Han tog Mimmi i handen och följde snällt med över gatan. Och jag satt kvar i bilen och lyssnade lite på radio. Men så kom jag på att jag ju kunde passa på och hälla i lite ny olja i expansionskärlet för servostyrningen. Den läcker och behöver fyllas på ibland. Så jag öppnade huven och började slabba med den där oljan.

Och känner jag inte, fan i mig, helt plötsligt en liten närvaro där bakom mig på gatan. Jag vänder mig om, och där står Mårten. Då har han sett mig ute på gatan, vid bilen, och snabbt fattat ett beslut att kuta över till mig. Östgötagatan är rätt så trafikerad så där vid 5 tiden, och jag blev kall i hela kroppen.

SÅ DÄR FÅR DU INTE GÖRA!

Men han brydde sig inte. Han var glad att han hade fattat ett beslut. Han var med mig nu, och kände sig säkert nöjd. Jag ledde i varje fall in honom till trottoaren och röt att han skulle STANNA HÄR!

Så jag jobbade vidare med motorn. Det gick ju snabbt, så jag slog igen huven och vände mig om för att säga något till Mårten.

Då har ungjäveln fått syn på Mimmi där inne i butiken och är på väg över gatan igen.

Nu när jag skriver det här, fattar jag ju vilken idiot till förälder jag är. Jag borde självklart ha låst in honom i bilen och spänt fast honom i säkerhetsbältet. Jag borde åtminstone ha punktmarkerat honom ordentligt.
Men jag lät mig nöja med att säga till. Jag hade annat för mig.

Nu rusade jag över gatan och fick tag i Mårten på den andra trottoaren. Nu blev han rädd och bara grät. Hur mycket jag än skrek och gick på om att SÅ GÖR MAN INTE, grät han och försökte vrida sig ur mitt grepp.

Tillslut lugnade vi ner oss. Jag försökte igen. Nu lite lugnare: Du får inte gå över gatan själv Mårten.
Han lyssnade inte. Det var inte aktuellt för honom längre. Han ville inte över gatan längre. Han ville ha glass.

Vad gör man?
Den där lilla killen och hans syskon är ju det finaste vi har.

Kai skriver i sin text om hur mamman bara skrek och skrek.
Jag har det där skriket i mig känner jag. Det ligger där, redo.
Hur gör man?
Vad gör man?
Äh, nu orkar inte jag tänka på det här längre. I morgon måste jag hålla hårdare i grabben.

Jo, en sak till. Jag gjorde lite research på den där olyckan som Kai bevittnade.
Barnet överlevde.

9 kommentarer:

Karin S sa...

Jag tänker absolut så lite som möjligt på att det kan hända.
Har stenkoll på barnen i stan, fast det hindrar inte att de har en del vanor jag inte gillar, som att rusa nedför en lång boulevard och sen tvärnita framför övergångsstället och där snurra runt en sån där pinne som ska hållla bilar borta från trottoarerna, halvvägs ute i rännstenen.

De där som inte är så smarta är ju inte så smarta.

Värre var det när vi kom ut på svenska landet och man skulle gå längs en landsväg där det då och då kom bilar, det fattade de inte alls.
Alltsammans är nog mycket frågan om vanor.

Men rädd blir man då och då.

Anonym sa...

Puh, blev alldeles svettig när jag läste din text.

Anders Sparring sa...

Känner igen de där rusningarna ner mot övergångsstället. och så det där att de ökar farten om man jagar efter dem.

Och svenska landsbygden: Så förrädiskt lugnt tills en SUV kommer svischande i 120. Jag är livrädd när vi är på landet. Vågar inte släppa ungarna med blicken en sekund.
Det skulle jag inte våga mitt i Paris heller kan jag säga.

Karin S sa...

En poäng med Paris är att det inte finns några övergångsställen utan trafikljus. Man är stenhård från början, hålla handen, kolla gubben. Det är ju rätt enkelt om man jämför med en massa andra ställen man ska över där det är en egen bedömning som krävs.

Landsvägar på franska vischan är f ö ännu värre eller åtminstone lika illa som svenska.
Det där att man ska gå längs kanten, att man aldrig får avvika från kanten, utom möjligen hoppa över diket då och då, in på gräset. Det kommer de aldrig att fatta, men mest beror det nog på den dåliga övningen de fått.

Anders Sparring sa...

Egen bedömning sucks. När det gäller trafik och alkohol ska folk få bestämma så lite som möjligt över sitt eget liv, eftersom de ju faktiskt inte är kompetenta att göra det.
Tycker jag.

Kai Stavre sa...

Sjukhuset lämnar inga upplysningar om hur det gått för den lilla pojken till utomstående.
Tystnadsplikten. Och utifrån tidningsnotisen får man bara veta att han fördes till sjukhus.

Anders Sparring sa...

Ja, usch, jag hoppas att jag inte hade fel.
Hoppas hoppas.
Fy fan!

Anonym sa...

Anders,
Tack for kommentaren pa dsmblog betraffande begravningen i Dar Es Salaam. Det ar den enda jag fatt. Tack ocksa for en intressant och lasvard blog. En sak jag undrar over har ar vad du menar i din kommentar med att folk inte ska fa bestamma over sig sjalva nar det galler trafik och alkohol. Menar du barn eller vuxna?
Baba Aggie

Anders Sparring sa...

Jag menar båda.
Fram för mer lagar och förordningar så att folk vet att hålla sig i skinnet.
Fylleköringar och hustrumisshandel på fyllan. Fy fan!
In för alkolås i alla bilar och antabuskapslar på folk med dokumenterat dåligt ölsinne.
Det är vad jag tycker.