torsdag 4 september 2008

Tja rå!

Brazil Jack var min morfars far. Han dog redan 1950, men från honom, genom morfar rakt in i mig, löper en tråd av kladdigaste självupptagenhet. Brazil gjorde helst reklam för sina föreställningar genom att klä sig i sina elegantaste kläder och ge sig ut på en promenad genom staden. Han slog sig ner hos någon av skoputsarna på Norrmalmstorg och lät putsa sina ridstövlar, varpå han fortsatte sin promenad, noggrann med att gå långsamt så att folk skulle få syn på honom och ansluta sig till den växande trossen av nyfikna som följde honom. Detta kallades ”att gå reklam”, och det var inte ovanligt att Brazil Jack gjorde det utan att han något att göra reklam för. Brazil Jack gick med huvudet högt. Han älskade att väcka uppmärksamhet. Följande berättar min morfar från när han följde sin far till en operapremiär i Paris någon gång runt 1940: En arabisk prinsessa skulle närvara vid premiären och den tidens kändisjournalister hade riktat allt sitt fokus mot henne. När Brazil fick höra talas om detta, återvände han till hotellet och bytte om till ryttmästaruniform, blankputsade ridstövlar och flätade håret så att det skuller rinna ut på ryggen från en mycket svart och mycket stramt stukad basker. Sedan väntade han utanför salongen, så att han kunde göra entré efter prinsessan. När hon så hade gjort sin entre, och alla hade satt sig ner i sina platser, slog Brazil upp dörrarna och skred, mycket sakta, fram genom mittgången, till sin plats längst fram. Den kvällen stal han uppmärksamheten från den arabiska prinsessan och det var stort för honom. Brazil Jack hade blivit en kändis, där kändisskapet gick före själva yrkesutövandet. Han var långt före sin tid.

Livet pulserar inte, det surrar, det dyker in mot mig som bin från olika svärmar, som facebookinvbjudningar, som cyklister i full karriär fram mot samma korsning, där det just nu råkar vara grönt från alla håll samtidigt. I morse skrev jag om flygplanen till och från Bromma Flygplats, hur de stiger och sjunker, bara några hundra meter över vårt hus. Jag brukar titta på dem och tänka att där kommer världen. Eller där är vägen ut i världen. Den där maniska känslan att färdas med flyg. Energierna som trängs och vill ut, när man har kommit fram. En hinna av adrenalin, målet som rycker allt närmare, och den stora tröttheten som kommer att följa på ankomsten. Jag är alltid snabb. Jag cyklar snabbt, skriver snabbt, äter snabbt, slänger ur mig saker snabbt som jag kanske får ångra sedan. Ibland är jag frånvarande, kan framstå som trög och splittrad, men längst inne bevarar jag en kärna av snabbhet, någonting vill fram, någonting vill ut. Och jag vet att det är Brazil Jack i mig som växer där inne. Den grandiosa personligheten, nedärvd i en mentalskötarson från Fruängen. Killen kommer att spricka snart, tänker jag om mig själv. Är det ingen annan som ser det?

Den här bloggen drog jag igång för att jag hade något att säga tyckte jag, och för att jag hade många texter som bara låg där. Jag njöt av att publicera mina texter och att se dem i blogspots fina layout (som jag snart lärde mig att ändra i själv). Jag fick läsare och massor av bekräftelse. Någon gång i oktober förra året, tycker jag om jag läser tillbaka, nådde jag min höjdpunkt som bloggare. Texterna var ofta långa och genomtänkta, och jag upplevde att de som läste mådde bra av dem, att de svarade på behandlingen om man säger...

Det är länge sen nu. Jag mår inte bra av den här bloggen längre. Den har vuxit mig över huvudet. Jag tänker inte på den jämt, men när jag tänker på sådant som kan skrivas, tänker jag in det i bloggen. Inte i någon barnbok, som jag tänkte tidigare, eller något annat försök. Sådant tycks mig alltför tidskrävande nu. Jag har ju inte energin längre. Jag har inte tid.
Eller?
Jo, men då måste jag sluta blogga.

Så tack alla kära ni som har läst mig och lämnat kommentarer här: Maja, Loathing, Lilla Blå, Huskorset, Filmstjärnan, Peter Barlach, Godiva, Kai Stavre, Kajsa, Micke Berg, Ingemar, Loll, Michael Bergström, Ingela, Brorsan, Framtidens hopp, Tomas, Rutan, Elisabeth, Po, Mats L, en viss Anders, Anna, fru Kaos, kusin Lena, Malin, nonsensakuten, ordsnoken, Ankie, Anna Karin, Karin S, Helena von Hofsten, Charlie T, Camilla, Suzilu, Jörgen, papa, Johanna, Marcus Birro, SANDRA, alla ni anonyma, och många många fler (jag bara drar namnen ur minnet nu, och kommer säkert att gå in i efterhand och lägga till om jag kommer på någon mer), tack så jättemycket för den här tiden. 1 år och 5 månader blev det. 521 inlägg.
Tack, det var kul, men nu är det över.

Och om ni vill mig nåt: asparring@gmail.com

PS - tillägg: det är många som undrar om sidan kommer att ligga kvar. Jag säger: Ja, självklart.

31 kommentarer:

Helena von Hofsten sa...

Anders, din blogg är alltid den första jag läser varje dag – och det är inte bara för att du med ditt A-namn råkar ligga överst i länklistan. Ja, du begriper vad jag menar. Var rädd om orden. Lev!

Anonym sa...

Kyss på kind.
Vet inte vad mer jag kan säga just nu.

Anonym sa...

Jag visste att den här dagen skulle komma. Och jag tror att den kommer igen. Men vi läses och på återseende. Fatta så mycket tid du får till att läsa ANDRAS bloggar nu!

C. Meow sa...

Härlig berättelse om Brazil Jack, får mig att fundera på vad som driver människor.

Ha det gott du grandiose man :D

Godiva sa...

Aj som fan.

Det är som med hästar.

"De bästa går åt först. De dåliga kan man knappt slå ihjäl", som en gammal hingsthållare sa.

Snälla låt bloggen ligga kvar i alla fall!? Jag har inte varit med så länge och inte hunnit läsa allt...

Fotograf Mats Lindfors sa...

Tack för det du skrev. Lycka till i fortsättningen. Vem vet, vi kanske stöter ihop på Söder någon gång.

Huskorset sa...

Åh! Käre, käre Sparring!
Det är svårt att efter din förklaring beklaga, men låt mig säga att jag verkligen kommer att sakna dina ord mycket.
Få ut de där böckerna! Och liksom Godiva säger jag snälla, släck inte bloggen!
Hoppas att vi råkas någon gång in the weird world of shåvbiz.

Och du, det var i sanning
en final värdig din morfars far!
Allt gott och lycka på färden.

Kai Stavre sa...

Fortsätt hellre istället för att lägga ner. Du har ju just börjat. Du är snabb Brazil.Vi kollar in prinsessan men mest kollar vi in dig. Vi har tid.

Peter Barlach sa...

Snygg sorti, men ändå... kuken!

Anonym sa...

Jag var tvungen att anstränga mig för att inte börja gråta när jag läste din sista blogg. Du är så bra Anders! En del av dina inlägg har varit genialiska!
Trots att jag har känt dig i hela mitt liv är det inte förrän jag började läsa din blogg som jag verkligen förstod vem du är. Lärde känna mig själv lite också på nåt sätt. Särskilt i den sista bloggen. Förklarar nog också varför jag är som jag är.
Tack för en härlig tid.
Puss och kram
Framtidens hopp

Anonym sa...

Så mycket sanning och igenkänning i dina ord.

Stor kram.

ps. jag hör samma flygplan.

Anonym sa...

Tack själv!
Din blogg är en pärla. Jag sällar mig till de kommentatorer som ändå hoppas, hoppas på en fortsättning.

Lycka till!

Bloggerskan sa...

Nej! Eller, vad synd! Tycker mycket om att läsa din blogg och kommer sakna betraktelserna. Men jag föstår också vad du menar för det är likadant för mig. Bloggen tar över. Den ger direkt utlopp för det man tänker och känner och vill uttrycka. I stället för att skriva en bok. Eller två. Nu lever jag inte på att skriva böcker så det gör kanske inte så mycket, rent ekonomiskt. Men alla mina bokprojekt ligger fortfarande där som dåliga samveten.

Så, med full respekt för ditt beslut, men ändå lite ledsen.

Anna-Karin

Anonym sa...

Fan!
Jag som precis tänkte börja blogga själv. Nu känns det liksom bara så jävla -07!
Tack för fantastiska texter. Jag håller med denna mystiska "framtidens hopp": Även om jag kännt dig hela mitt liv är det först via din blogg som jag kan se bortom den Anders du alltid varit i mina ögon.

Vi ses ikväll! Då blir det björkvedsbrasor, bålgetingar och rödtjut!

Din bror och skugga. Martin Sparring

Erik Ahrnbom sa...

Bra! För varje blogg som drunknar i sin egen sårvätska fyrar jag av en munter raket!
Och för de bloggar som prunkar och blommar gör jag en stram honnör.
Jag bloggade inte alls lika länge som du, men kände lika samma: att bloggen äter, bloggen börjar plötsligt bestämma. Och, då, då är det dags för nackskott i gryningen.
Skriv barnboken. Skriv annat.
Utöver detta tror jag att det finns risk för att vi har släktband, eller åtminstone någon släktkoppling genom Brazil Jack. Ska kolla med morsan.
Allt gott och tack för en finfin blogg!

Anna sa...

Helvete.

Jag har verkligen inspirerats, smittats, njutit och elektrifierats här. Den dagliga Sparring-strömmen har varit nödvändig.

Tur att jag käkar rosenrot, annars hade jag nog brutit ihop.

Du slutar blogga för att hinna läsa klart Norén – så väljer jag att tänka.

Borsökna Östergård sa...

Jag förstår. kramar i massor!!! Vi ses!

Anonym sa...

När allt är gjort och sagt,till slut ska du då finna,Att lyckligast är den som funnit ro i sinnet;Och fri från världslig oro,förnöjsamt tänker du Att bäst är tiden i ens liv då tanken svävar fritt....Den penna du skrev/skriver med brinner som eld...Du var/är BÄST!!!!/Maja

Loll sa...

Jaha, det verkar gå en våg av bloggstoppare...tråkigt, för det är trevligt att läsa dig! Men vi ses på Spuntan/Loll

Anonym sa...

....strax är gräset vitt och gångarna och träden,strax är smärtan vit och vägen hem.....Med vindens hjälp sänder vi upp våra önskningar....Stanna,stanna!!!

Anonym sa...

Jaha, då är det bara att instämma med föregående talare och tacka för tiden som har vairt. När det blir dags för kalendern och du blir intervjuad i tv ska jag sitta där och titta och peka och säga att "honom känn... jag menar hans blogg läste jag. Den var den bästa."

Karin S sa...

Jag ska inte ta ut något i förskott, för du är du och jag är jag. MEN - man får komma tillbaks och man får ändra sig och man får göra preci som man vill - också i bloggosfären.

Jag började hösten -05 på blogg.se, sen har jag haft ett antal bloggar och en gång tagit bort ALLT och hållit käften rätt länge.
Men jag kom tillbaka, delvis på andra ställen -

Önskar dig hur som helst all lycka och jag är övertygad om att det kommer att gå bra, det du hellre vill göra!

Anonym sa...

Kommer att sakna...

Charlie Truck sa...

Jag säger som Karin S, du får ändra dig. Att börja och sluta och börja igen hör bloggandet till.

Men vi kan googla på dig en gång om dan istället för att gå in här, någonstans dyker du säkert upp! Annars får jag väl ta mig till Spuntino.

A bientôt!
Charlie/Karin

Snokis sa...

Nej, men ska du också sluta! Synd!

Anonym sa...

Nu är det flera som slutar. Och jag förstår fast jag inte bloggar själv. Hoppas att du nu får mer energi på barnböcker och annat, ja att du får andra givande utlopp för all din stora skrivarglädje och talang. Jag kommer att se på julkalendern och tänka på dig trots att vi aldrig setts. Så mycket tack för alla dina fina inlägg! Kajsa

Anonym sa...

Jag kommer att sakna din blogg och Karla. Min mamma som nyss gick bort, var hundra år och hon fnös alltid åt sin lillasyster som gjorde konster på hästryggen i Brazil Jacks cirkus på 1920-talet. Min mamma fick alltid göra hennes läxor för lillasyster levde sitt liv på hästryggen.
Lev väl!

Anonym sa...

Men vad synd. Jag har mycket sporadiskt gått in på din blogg mellan varven och verkligen gillat dina långa berättelser. Karin

Anonym sa...

Hej Anders. Jag var en av dem som upptäckte din blogg något sent, vilket jag beklagar. Jag är glad för att du låter sidan ligga uppe, så att jag kan läsa igenom det du skrivit under årens lopp.
All lycka framöver. Ha det bäst.

Michael Bergström sa...

Vad säger man? Tack för den här tiden, och jag som precis börjat fastna?! Trist men sant! Farväl!

Anna sa...

Förresten; är det någon som tidigare sagt att du är förbaskat lik killen i "Flight of the conchords"? Jupp, ett par svartbågade glasögon på dig bara!

Jag söker egen förnöjsamhet när jag läser bakåt i din blogg. Men det går ganska dåligt. Saknar fortfarande dina inlägg...