lördag 3 november 2007

Oh god I miss you


Jag minns en december här på Gotland, hur jag nästan fick panik när jag försökte titta ut och bara mötte min egen spegelbild i rutorna. Det var en klaustrofobisk jul med maginfluensa i ett överfullt hus och ingen snö. Och sol som gick ner klockan 3. Mörker utanför föntrena, inte ens en referenspunkt, ett annat hus, en bil, en aftonstjärna.

Nu är det där mörkret över oss igen. Dagen kommer klockan åtta och blinkar man så missar man den. I stan kan man uppleva ljuset ändå, i skyltfönster och caféer, men här på landet tar mörkret allting med sig. Sju kilometer i bil blir en färd genom det kompakt svarta och när man ser ICA-skylten där borta kunde det lika gärna vara en ny planet någonstans på vägen genom ett nedsläckt universum. Jag är inte mörkrädd, men landsortsmörkret har en förmåga att rubba mina sinnen och skruva upp mitt psyke. Jag minns när jag var liten och bodde långt ute på landet. De där eftermiddagarna när skolbussen släppte av oss uppe i byn klockan fyra och solen hade gått ner för länge sen. Och vi - jag och brorsan - trostade all mörkrädsla och vände blicken in mot skogen för den kilometerånga vandringen hem. Om vi hade glömt ficklampan och det ännu inte hade kommit snö, kunde vi känna hur älgarna stod och nosade på oss på bara ett par meters håll mellan granarna. Det kändes så. Och alla stora stenar som blev troll och häxor. Jag läste Alfons för Mårten i kväll och då slog det mig hur det där med att man tror att kläderna på stolen är en häxa när lampan är släckt, absolut inte är någon floskel. I mörkret ser kroppar och föremål annorlunda ut. Perspektiven förändras. Vårt djupseende försämras. När man är liten, vet man liksom att det inte finns några garantier för att allting är som vanligt där under mörkerslöjan; att det skulle vara samma värld som när det var dag runtomkring en, nu när det är mörkt. Vi gick tätt ihop och flamsade så högt vi kunde för att skrämma bort allt som väntade på oss där ute i mörkret. Och efter 15 minuters promenad såg vi äntligen ljusen från vårt hus där mamma och en lillasyster väntade med mandelkubb och apelsinsaft och vi var efterlängtade när vi kom hem, för ingen förälder i världen står ut med att se mörkret sänka sig utan att ha alla barn samlade.

Nu är mörkret här. 4 månaders säck. Det är vad vi har framför oss. I vanliga fall brukar jag känna mig rustad. Men i år känner jag mig bara kraftlös och orolig. Och jag känner på mig att det kommer bli en ovanligt tung vinter.

6 kommentarer:

Kai Stavre sa...

"Om vi hade glömt ficklampan och det ännu inte hade kommit snö, kunde vi känna hur älgarna stod och nosade på oss på bara ett par meters håll mellan granarna" :-)

Fick, apropå den annalkande vintern och nattens sms-påtalade snöfall här i Stockholm, ett meddelande från Kapstaden, från en sydafrikansk tjej som saknar snön i Sverige. Som ensam åkte ut till Hellasgården en eftermiddag för något år sedan och isvaksbadade. Kom hem och sa att hon varit i flera gånger, att det varit härligt.

Anonym sa...

Jag träffade minsysterson förra helgen,han är 5år och han lääängtade efter vintern!Va???-Hur jag än vänder och vrider på hurvida vintern påverkar mig positivt,hittar jag inget!!!-Mörkret eller kylan,vad är värst????-Ett uppvaknande,i form av isvaksbadande med bastu(som han sa),vore kanske inte helt fel!!!!

Anonym sa...

Ett stambyte på 7 veckor,förmildrar inga omständigheter.Toalettbesök och dusch sker utomhus.-Och då kvarstår ändå disken...?

Fotograf Mats Lindfors sa...

Mina fönsterrutor är sotsvarta större delen av dagen. Mörkret känns som ett batongslag i nacken. Jag vill vara i staden på kvällarna, där livet finns. Tänk på livet i stugorna förr då dom inte hade elektrisitet.

Elisabeth sa...

Å precis som du så minns jag eländesmörkret från det jag var liten. När familjen, som bodde i stan, var på vinterbesök hos farmor och farfar som bodde i Norrlands mörkaste lilla by utanför Dorotea. Då gatlyktorna släktes klockan 10 stod jag och min syster i sovrumsfönstret, och väntade på detta hemska, mörka och spännande... att världen skulle dö klockan tio!! Å det gjorde den verkligen utanför farmor och farfars hus..! Nästan som ett trolleritrick... från ljus till mörker, bara poff så där! Becksvart blev det, beck-beck svart... och inte en bil som körde förbi, inga grannhus där det lyste... och kvar här i den döda världen fanns bara jag och min syster!!
En "lek" som varade i ungefär 1 minut (antagligen 0,2 sekunder)för då tände vi nattlampan, och så blev världen i vårt lilla sovrum som vanligt igen!
Varje kväll var det likadant, men sedan det magiska gatlyktstricket väl framförts... och vi låg där tryggt i våra sängar med nattlampan tänd, då vågade vi inte kika ut igen! Iallafall inte förrän nästa kväll .. då samma trick utfördes...

Jag hade helt glömt bort det här minnet.. men ditt inlägg triggade igång det..

Sen måste jag skriva.. att det här inlägget är bland det bästa jag har läst på länge.. det berör, det triggar igång, det stannar kvar... ja, idag tänkte jag på ditt inlägg när jag såg den upplysta Willy-skylten..

Ha det gott..

Anders Sparring sa...

Dorotea, tänk, jag har varit där en gång. Vi tog mjölbussen upp från Hoting, det var semester och vi ville väl bara komma lite längre norrut, kan jag tänka. Tja, och så gick vi runt där, fikade på ett café och köpte ett fiskedrag i en sportaffär och åkte tillbaka till Hoting. Jag har aldrig varit längre norrut sen dess, faktiskt. Men det här var i juni, då var det ljust, ljust.

Fin skildring från din barndom. De där upplevelserna av mörker är vi nog rätt ensamma om, vi i norden. Och jag tror att det har påverkat oss i djupet. När du skrev "Willys"-skylten, kunde jag inte låta bli att tänka på en annan Willy - Kyrklund.
Ha det bra du med.
Anders