tisdag 18 december 2007

Deadline coming up

Jag gillar att se på Julafton som en deadline. Hur sent man än börjar arbetet, så kommer man att möta den. Hur många år har jag svurit på att vara färdig med alla julklappar för den sista oktober, ta mig fan? Och hur många år har jag ens börjat köpa före den 19/12? För det spelar ingen roll. När den 24 december randas är allt klart. Det är måste vara ännu en naturlag. Förvisso, man är trött där på morgonen, för man har just gått och lagt sig, men man är färdig. Och nöjd med sig själv som efter en lyckad leverans.

Jag brukar drabbas av post production depression rätt ofta och ganska lätt. Det händer nästan alltid efter större jobb och när det gäller julen, kommer den smygande någon gång på annandagen. I år ska jag åka upp till Hälsingland och titta på när Tomas inviger årets stora bandyderby, så jag hoppas mota den på det sättet. Sen är det bara 5 dagar kvar och så börjar året igen. I år vet jag ingenting om vad som kan hända. 2008 kan bli ett legendariskt år men det kan lika gärna bli ÅretDåAlltGickÅtPipan. Så har jag i och för tänkt förr. Men åt pipan går det aldrig riktigt.
Ännu en naturlag?

Nu är klockan halv 12. På skolgården utanför ligger frosten och det är fotspår efter några vilsna tonåringar som irrade runt därute för en kvart sen. De brukar hänga där på nätterna och öva sparkar mot ungarnas gungor och röka cigg och hångla eller prata högt med varandra. För ett par nätter sen såg jag en ensam kille som jabbade runt där ute och såg nästan påtänd ut. Så stannade han upp framför glasdörren in till RH-elevernas hus. Han mätte dörren med blicken och intog någon slags pose. Nu kickar han in dörren, tänkte jag och greppade telefonen, samtidigt som killen där ute började dansa. Jag fattade att han hade fått syn på sin egen spegelbild och i en 5 - 10 minuter säkert rörde han sig där nere till stum musik.
Vackert.

Just det..till saken. Vi köpte julklappar i dag. Den 18/12 redan. Det kommer att gå bra i år med.

Nu ska jag gå och lägga mig med Maja Lundgren. "Pompeji".

8 kommentarer:

Anonym sa...

Läs Nöjesguiden. Insändarsidan.

Elisabeth sa...

Gissar att vi känner igen oss ganska många... jag vet inte hur många gånger jag har tänkt att vara ekonomisk och smart, och köpa julklapparna redan på mellandagsrean... å lika ofta står jag där med paniken, utan paket, dagarna före jul..!! Suck!!

Anonym sa...

Ha,ha,ha....dina julklappsbestyr,ger mig en igenkännande klang av hysteri.Trängseln förvirrar,köer irriterar och känslan bakom alla inköp uteblir...Men det är väl tanken som räknas?-Hur som helst är längtan efter julafton,mellandagar och nyår stor...-Mina nära och kära-Glögg,pepparkakor och kärlek!!!

Anders Sparring sa...

Go jul!

Anders Sparring sa...

Leopard:
Jag såg, elakt av dem tycker jag. Men inte behöver du ta bort bloggen för det?
Jag kan glädja dig med att det var mycket svårt att hitta tidningen. Jag gick götgatan fram och tillslut hittade jag nöjesguidens ställ i källarvåningen under Weekdays. I ett skuggigt hörn stod den, som nåt man skäms över.
Så bry dig inte om dem.

Anonym sa...

Gement, rentav.

Har ingen lust att få några hundra besökare därifrån. "Titta på clownen", typ.

Kanske börjar igen när nästa nummer kommer ut. Men vet inte.

Jobb verkar jag kunna få i alla fall. Fast på annat håll.

För övrigt borde du skaffa Facebook igen. Men kontrollera dig själv!

Anonym sa...

Ja just,
jag skickade ju aldrig någon insändare. Det var ett privat mejl. Jag var aldrig med i leken. Men jag fick uppenbarligen leken tåla i alla fall.

HD är på min hit list.

Anders Sparring sa...

Jag fattade det - att det var ett privat mejl alltså.

Facebook skiter jag i.
Här är min mejladress: sparring@comhem.se