måndag 28 april 2008

Skvallerbytta

Okej, det blir många inlägg i dag, men det här måste in.
Jag sitter på balkongen och läser Noréns dagbok.
Stella kommer ut och undrar vad det är jag läser.
Jag förklarar att det är en gubbe som heter Norén som har gett ut sin dagbok.
Hon tittar på den en stund. Vill veta hur många sidor det är och så, tror att jag ljuger när jag säger 1700.
Sen blir det tyst ett slag tills:
-Pappa, det är den dagbok, det ska vara hemligt.
och så:
-Han är en skvallerbytta.
-Ja, det är många som tycker det, säger jag.
Men sen säger jag inget mer, för det här måste publiceras. Innan det lämnar mitt korttidsminne.

5 kommentarer:

Kai Stavre sa...

Ok. jag har inte läst Noréns dagbok men det är något med hela mediacirkusen, alla skjutjärnstyckanden och rynkade näsor omkring utgivningen som suger. Fokuset ligger helt på just de där detaljerna som de mer eller mindre intellektuella ogillar med särskilt intresse... det som kan kallas "skvallret" och det är som om författaren Norén inte får vara sig själv och ge ut sin dagbok utan, tycks det, borde vägt in sin position i ett kultursverige innan han gläntade sådär på dörren. Som om han inte får välja sina ord själv (!).

Det är ju inte svårt att förstå de där vanliga invändningarna mot att nämna folk vid namn i sammanhanget men det väcker frågor om takhöjden i det här landet. Det är ju bara fråga om Lars Noréns dagbok. Han tycks på egen hand mer än gärna stå för vad han skrivit i den. Han kunde ju skitit i att dela med sig så hade inte delar av Sverige ännu en gång blivit så lamslaget och sårat.

Jag är ganska säker på att de flesta, med en besynnerlig upprördhet, älskar de där kakorna... eller? och utan att ha läst boken är jag besviken på enkelspårigheten i mottagandet.

Borsökna Östergård sa...

Jag läser i tidningen VI att han ger ut dagböckerna för att "störta sig själv". Har inte läst hela artikeln än, men kanske en annan vinkling där...

Peace in mind sa...

ankie: Du är för skön..."har inte läst hela artikeln än". Vissa läser en bok på 1700 sidor, andra en halv artikel i VI. Vad jag läser behåller jag för mig själv.

och till anders: Respekt till den som tar hand om sitt korttidsminne.

Anonym sa...

Jag tycker att utvecklingen är obehaglig precis som det stod i en debattartikel i DN el SvD häromdagen. Jag har bojkottat alla alltsedan dt startade fast jag var sugen på Maja Lundgrens, bekant från studietiden. Noréns köper jag inte heller, även om hans syfte är att "störta sig själv" (om det står rätt i artikeln att han har sagt så blir man ju bara ännu mer besviken) men är nyfiken på att höra vad Du nu tycker efter att Du plöjt igenom 1700 sidor "hemligheter" som Ditt barn klokt sa.

Kan någon förklara för mig man ibland måste skriva in bokstäver för att få sända ett inlägg och ibland inte.

Karin

Anders Sparring sa...

kai, du är klok, Norén är också klok, jag litar på honom.

Ankie: Håller med Anna, läs boken, den är rätt kul.

Anna: Ja, det lilla man har kvar, he, he, snart 40, tar ut åldrandet i förskott.

Karin: Det är ju ett temprerament som vill (och är oerhört skicklig på att) kommunicera + att han har något att säga, och det är alltid bra. Jag har kommit en liten bit på väg, men får väl återkomma när jag är igenom (typ i höst någon gång, det här känns inte som en bok man läser i ett sträck)