måndag 16 juni 2008

Bara det faktum att någon som är 44 år och har barn och fru dör i en olycka när han utövar sin hobby är jävligt nog. Mimmi läste högt ur aftonbladet.se just innan jag skulle ut och skratta åt stand-up commedy. Jag tog cykeln och rullade iväg till Big Ben, skrattade ihåligt och rullade hem igen. Vi lyssnar på klipp från youtube. Ligger i soffan och klickar fram nya. Vemodet bryter fram i melodierna. Det är väl så med jazz - glad jazz är liksom ingenting att ha, men nu känns varje sång som ett förebud. Som att någon visste vad som skulle hända. Det är så fruktansvärt sorgligt att jag inte kan formulera mig kring det. Det är så in i helvete onödigt. Vår herre tar de han älskar mest först, heter det ju och jag hatar det uttrycket. Det är dåligt och överslätande och säger ingenting om vad som har hänt. Ungarna har somnat i vår säng alla tre. De badade länge i kväll och nu luktar det gott i sovrummet av barnlotion. Allt här hemma är så mycket liv, så starkt liv. Obetvingligt liv. Det var bara en dykolycka. Någon fanns nyss, men inte längre.

7 kommentarer:

Borsökna Östergård sa...

I går när vi höll på som tokar och packade släpvagnen till Gotland så tänkte jag att hoppas vid gud vi alla är med i bilen hem, att det inte händer nåt i sommar. Känslan grep tag i mig och jag är glad för det. För en stund fick jag perspektiv på allt patetiskt skit jag håller på och hetsar med så här i mitten av juni. Läs nu HELA min kommentar och ha det så bra i dag.

Bloggerskan sa...

Det är för jävligt, och påminner bara om hur lätt allt kan förändras. Vaknade och kände mig deppig idag.

Borsökna Östergård sa...

Nu har jag läst om olyckan. Fruktansvärt. Onödigt. Grymt.

Anna sa...

Ibland känns det så bissart att det ofta är hemskheter som krävs för att hålla den mentala balansen som du skriver om och som Ankie tar upp.

Det är skönt med barnen, de plockar ner mig.

Huskorset sa...

Dina ord tröstar mig idag.

Snokis sa...

Fint och sorligt inlägg!

Loll sa...

Fint skrivet, man blir så påmind, om förgängligheten....det är bara nu som finns.