fredag 21 maj 2010

Ur danska filmtidsskriften "ekko"

"Min kärlek till film väcktes, när jag var nio år gammal och stal en porrfilm från en kiosk i närheten av vårt hus. Det var en rätt fantastisk film med fokus på kvinnor med stora rövar och breda höfter.

Där fanns bland annat en helt vidunderlig scen, där en av skådespelerskorna kör upp ett stetoskop i röven. Jag blev fullständigt vräkt över ända av den scenen. Hon var fullständigt hängiven ögonblicket och sitt [fag?] och hennes inlevelse var fängslande och vacker.

Hela filmen var på det hela taget extremt visuell. Till exempel var det en annan scen, där två av skådespelarna klädde ut sig till apor och knullade i ett träd. Det var destillerad poesi för mig. Upplevelsen kändes nästan religiös och jag kände mig mycket nära Gud.
[….]
Jag älskade den porrfilmen, för den hade en oförklarlig poesi över sig. Jag upplevde samma sak första gången jag såg en film med Buster Keaton och första gången jag såg Harpo Marx spela på sin harpa.

Jag tror att många människor ljuger om film och om vad de förälskar sig i. Jag tror att många utger sig för att älska saker som de inte gör. Jag berättar alltid sanningen, när det handlar om kärlek."

Harmony Korine
född 1973 - Californien USA
filmer: Kids (1995, manus)
Gummo (1997)
Julien Donkey-Boy (1999)
Mister Lonely (2007)
Trash Humpers (2009)


(Eventuella stilistiska snedsteg beror inte på skribenten, utan på min taffliga översättning från danskan.)

Ekko ges ut med stöd av Danska Filminstitutet och kommer ut 4 gånger per år. Den är snygg, tryckt på lyxigt tjockt papper, med bra bildmaterial och långa, intressanta artiklar.
Ekko saknar fullständigt motsvarighet i Sverige.

2 kommentarer:

Malinka sa...

fag = 'yrke' eller kanske 'uppgift' i det här sammanhanget.

Erik Löfmarck sa...

Tack!