torsdag 4 november 2010

Stor humor

Det här inlägget skrev jag för närmare tre år sen. Jag hade bestämt mig för att börja med ståupp och slog utan att blinka fast att jag redan hade "20 bra minuter". Stor humor.

Vidare passade jag på att känga till Nöjesguidens dåvarande (nuvarande?, vem läser Nöjesguiden nu för tiden?) chefredaktör Hannes Dükler. Det var tider det. Man var ung, full av energi och självförtroende. Inte fyllt 40 än.

Fjärde november 2010: PJ Harveys "Beautiful feeling" (från skivan som hade kommit ut samma höst) fyller rummet med vemod. Fantastiskt skiva. Kanske den bästa hon har gjort sen "Rid of Me". Dock inte så mycket humor. Nu ska jag gå hem och titta på Kill Bill 2 med Mårten.

PS
I det länkade inlägget finns följande passage, som måste vara bland det träffsäkraste som överhuvudtaget skrevs i januari 2008:
Jag dammsög i dag. För det mesta sveper det där dammsugarsurret in mig i negativa tankespiraler. Gamla oförrätter från långt bak på 90-talet spelas upp igen medan legobitarna försvinner in i dammsugarmagen och jag drämmer till mina antagonister så där som man gör när man kommer på i efterhand vad man borde ha sagt när man hade chansen. Det är alltid lika härligt, men eftersom det (ju) inte kommer någon direkt motreaktion, börjar tankarna gå i cirklar efter ett tag. Samma oförrätt återkommer fast med en svag förskjutning. Mina dräpande sägningar blir skevare, tappar udd, och så vidare. Och när dammsugningen är klar är jag ännu kränktare än vad jag var innan jag satte igång.
Man var ung. Hade självförtroende. Och 20 bra minutrar.
Vad har jag i dag? Kanske 7.
DS

3 kommentarer:

Marcus Johansson sa...

Jaså. PJ Harveys nya är alltså bra.
Tack för att du hjälper till att underhålla mina illusioner om att jag hänger med i musiksvängen.

Anders Sparring sa...

Svinbra: nedtonad, mörk, dyster.

Godiva sa...

Skönt inlägg också.