fredag 17 december 2010

Dagens Uppvik & Döttrar "Nyponen rodnar"

Nej, jag har inte gått i idé. Jag har laddat inför en ny, fräsch bloggserie. Jag kallar den "dagens Uppvik & Döttrar".

Uppvik & Döttrar säljer vackra hus i Skåne. Det är Uppvik själv och hans döttrar. En familj av skönandar är det. En klan av skärpta stillister, ja rent av poeter, som inget hellre vill än att strosa barfota med uppknäppt ljusblå linneskjorta längs vattnet, innan de kvistar över till Hoberts på en middag med lamm och rött mulligt vin. De tycker om att smyga in lavendel i linneskåpet och vet att inget säljer ett hus så bra som bilden av en rostig nyckel i ett slitet snöre mot vitputsad fasad. Och en kruka med pelargonier. På en pinnstol. Utomhus.

3 kommentarer:

Lilla Blå sa...

Lysande, Anders. Anar jag ett uns, ett litet uns ironi här?

Anna sa...

Bra där.

Uppvik & Döttrar är ett begrepp för oss här nere, och vi skrattar ofta gott åt deras ... försäljningstaktik.

Men det fastnar fan i halsen, skrattet. Bostadsbubblan och Uppviksbubblan. Stick hål på den sistnämnda åt mig, är du snäll!

Anna sa...

I en lokaltidning, i mitten av oktober, Uppvik-annons:

"Skånes hjärtpunkt..."

*suck*

Hjärta, mittpunkt eller jäkligt tajt annonsdeadline?