måndag 28 maj 2007

Djurgården - AIK på Råsunda i kväll. Gud kan inte ha varit där. Djurgården vann med 2- 1. Aj, vad ont det gör.

Bra, då var det ur systemet.

I går, på Rosendahl, när vi låg där på en filt och kände oss som en familj, la både jag och Mimmi märke till en man i medelåldern som kom klivande över gräsmattorna med sin dotter i släptåg. "Jag orkar inte höra ditt jävla gnäll längre" sa han till dottern. Hon såg plågad, men sammanbiten ut och småsprang för att inte tappa kontakten med honom.

Jag tänkte att, ja, så där kan det låta, inte är det vackert, men ibland säger man så där som förälder.

När han hade kommit nästan ända fram till öppningen i häcken mot serveringen stannade han och fixerade sin dotter med blicken: "Tänk på att du gör det här för farmor." Och så slank han igenom häcken och hon slank efter.

En stund senare bestämde vi oss för att flytta vår filt närmare lekplatsen, och på vägen passerade vi det bord där den här mannen satt. Flickan halvlåg på marken en bit ifrån bordet, med ryggen åt sin far och käkade glass. Hon såg arg ut. Bredvid mannen satt en äldre flicka och mitt emot honom en mycket gammal kvinna. Kvinnan såg ut att vara närmare 90 och hon lyssnade uppmärksamt på något han sa. Hon lyssnade på honom som en mor lyssnar på sitt lilla barn, när det försöker berätta något som modern egentligen inte är intresserad av. Hon lyssnade för att det förväntades av henne. Det fanns ingen gnista av samhörighet eller uppenbart intresse i hennes blick, som i övrigt var glasklar. Där fanns bara en vänlig pliktskyldighet. Vid bordets kortände fanns också en far, men han var inte riktigt med såg man, han mest satt där och log.

Min första tanke var att den här kvinnan betyder alldeles för mycket för sin son; att när hon försvinner om några år, kommer han att gå under av sorg och frustration över att hon försvann innan han nådde ända fram. Detta är mina tolkningar, och det kan hända att jag såg det jag ville se, men likväl var det vad jag såg.

Nu i kväll, kom jag och tänka på Göran Persson och några sekvenser ur den där dokumentären som gick i våras.

Göran var rätt så nybliven som stadsminister och kunde nu fritt disponera Harpsund. Han gick där längsmed den tjocka granhäcken som skyddar för insyn och beskrev hur han som liten grabb brukade smyga omkring där ute för att få en skymt av Erlander.

Nu när Göran själv var herrn i huset, kunde han äntligen bjuda in sina gamla föräldrar - som också hade smugit omkring där utanför och spejat som barn - och visa dem hur det såg ut inifrån. "De var mest tysta", berättade Göran. "Jag tror att de kände en enorm vördnad."

Jag tror att Göran var väldigt besviken efteråt. Inte för att mamma och pappa var tysta och kände en enorm vördnad, men för att han innerst kände att de inte var bekväma i hans sällskap längre. Det blev inte det där lediga mötet barn föräldrar emellan som Göran hade sett framför sig. Det blev en audiens på Harpsund, där två barn som en gång hade försökt kika in genom granhäcken fick möta stadsministern.

Jag tror att Göran kände att föräldrarna mycket hellre firade sina somrar med någon annan släkting i dennes lilla stuga med utedass och 5 minuter till sjön. Att han trots sitt tjusiga ämbete, inte skulle bli älskad av dem så djupt som han behövde.

Jag kan ha grymt fel här. Men det var så det kändes. Det var så det kändes i går på Rosendahl också. Exakt så.

8 kommentarer:

Kai Stavre sa...

Bra !!!

Anonym sa...

Läste din kommentar på min blogg..sorgligt.
Du skrev ett helt jävla inlägg om en människa som inte finns. Du sågade och sågade och hade inte ens vett att veta om vem du skrev. Du blandade ihop mig med min brorsa så att allt som återstod var en sorts birrosörja…Fast sånt kanske inte är viktigt för dig.
Det är hatet som är kärnan. Sorligt. jag tyckte faktiskt du gjorde rätt som tog bort det eftersom du inte ens visste vem du skrev om. Nu ångrar du dig. Nu tycker du det var ryggradslöst... Jag ångtrar att jag skrev heder om dig på din blogg.
Mvh Marcus Birro

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anders Sparring sa...

Anonym sa...
En sorts birrosörja - det var du som sa det. Ibland känns det som om det kommer en birrosörja vällande upp från Norrköping och Göteborg; en revanschistisk svallvåg riktad mot oss hederliga kulturarbetare i Stockholm

Men det var klantigt att blanda ihop er och därför tog jag bort inlägget - pinsamt.

Men ändå mannen, du går ju på som ett jävla ånglok själv. Nu slaktar du Malte Persson på din sida. Är du inte medveten om hur hård du låter. Man får intrycket att du utkämpar ett krig. Gör du det? I såna fall missar du mycket. Du har en hel svans av beundrare runt dig, ägna dig åt dem istället. Skit för i helvete i att ge dig på Malte Persson eller DN:s kultursida. Du fattar väl att det är först när du gör det, som de får makt över dig.

Jag har läst delar av det du skriver och gillar mycket. Dikterna ur Svarta Vykort fick mig nästan att gråta. Jag tycker inte att du är en dålig författare. jag tycker bara att du ska lägga ner dina krig och ägna dig mer åt ditt författande istället.

Anders

Anonym sa...

Dif vann med 3-1

Anonym sa...

3- 1, fingermiss
/Anders

Kai Stavre sa...

Det här griniga fjuttandet mot en bakgårdsvägg gör inga mål utan säger möjligen på sin höjd att man offentligt kan hantera andras framgångar (En Malte Perssons t ex) genom att bajsa på sig. Att man sedan måste ägna tid och energi åt att förklara vad avföringen består av på bloggsidor och annorstädes.

Medans skiten torkar in i de svarta jeansfibrerna.

Medans tiden rinner iväg...

Hur angelägen känns diskussionen om ifall alla som gett ut en bok har rätt att kalla sig (värdig) författare ? och hur angelägen känns den i vågskålen mot rejält mycket annat ?

Det mer eller mindre oreflekterade TYCKANDET om allting är så jävla enbent vanligt så man storknar. Tyckandet som många av oss är så bra på. Vart leder det ? ofta tycker jag det mer är snabbtorkande färg att måla in sig i hörnet med. Vad är det som leder oss någonstans överhuvudtaget ? Vi hämtar vatten på olika ställen, kan inte det vara ok ? Måste man gegga med hur andra roar sig ? andras gångstilar och bränsledepåer.

Jag håller med Marcus Birro (som jag inte vet så mycket om faktiskt!) om att känslan är vägledande. Men man behöver ju inte stänga dörren till resten av medvetandet för den sakens skull.

Kai Stavre sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.