onsdag 30 maj 2007

det är trångt

Nu ligger ett barn och skriker inne i sitt rum och ett barn sitter på golvet här bakom och stoppar saker i munnen - vad är klockan? Tio. Under oss bor en grannfru som skulle fira med fyrverkeri om vi flyttade. Jag förstår henne. Vi kvart i åtta tiden, när hon förmodligen satt och tittade på rapport, körde Mårten med studsboll här uppe. VId kvart över åtta dammsög vi. Mellan halv nio och nio dansade Stella och Mårten pardans. Och sen satte läggningsproceduren igång. Finns det inget slags stipendium för fattiga barnfamiljer som behöver villa? Vi är fem högjudda, snarstuckna personer som trängs på 61 kvadrat. Budgeten är sprängd för länge sen. Vi kör en nerskitad 245:a från -90 och slåss med ord i princip varje gång vi ska ut ur lägenehten allihopa.

När barnen fyller år brukar vi ha släktkalas. Våra barn har ungefär femton kusiner i sin egen ålder. En gång ringde hon där nere upp och grät. Och vad gjorde jag? Jo jag blev förbannad och slängde på luren.

Jag undrar hur ungarna upplever vårt familjeliv. Tidigare i kväll tog Mårten med sig alla sina riddare in på toa. i trettio minuter satt han sen där och lekte och var i fred. Den som ville uträtta sina behov fick göra det i vasken. Eller från balkongen.

Nä, nu var jag äcklig. Vi höll oss självklart. Ingen hade hjärta att störa honom där inne.
-Jag undrar vad han bearbetar, sa Mimmi.
Jag tror inte att han bearbetade. Jag tror att han drömde. Om det här:

Och det gjorde jag med.

Jag måste slänga ur mig en fråga också: Vad ska vi göra med bilen? Den går rätt bra - låter lite för mycket kanske och skakar i ratten vid 85 - 100km/h, är som sagt från -90 och har gått ungefär 20000 mil. Ska vi sälja den nu och skaffa en ny, eller ska vi köra den tills den fullständigt inte rullar längre?

Jag kan tänka så här: Med tanke på hur trångt och eländigt vi bor, skulle det kanske ge familjen en positiv kick med en ny fräsch tyst och snabb bil. Å andra sidan skulle bilen snart bli nersölad av glass och vinterskor + att jag skulle få ännu mer ångest för pengar än vad jag har i dag.

Drömmen för mig är en Mercedes E 500 någonting från -08. 600 000kr ungefär. (Men det får den inte kosta, max 50 loppor)

2 kommentarer:

Kai Stavre sa...

Jag ser bara en lösning i nuläget Anders... gör som killen Mårten... ta med dig alla dina riddare in på muggen nästa gång, regla dörren, låt riddarna göra sitt, dröm och bearbeta!

Er gamla bil kan ni donera till mig om ni vill bli av med den :-)

Anders Sparring sa...

Det är ju det jag gör. Om du visste hur mycket tid jag spenderar på muggen..