torsdag 23 augusti 2007

Tack jesus för trängselskatten

Jag cyklar ju till jobbet. Hela förra året var det bilen, men tack Jesus, nu är det biltullar igen. Klockan nio, när det brukar vara igenkorkat bort till Farsta ungefär, rullade i snitt 5 bilar i taget över Skanstullsbron. En bil hade till och med stannat i början av bron och föraren hade tänt en cigg. Han hade inte ens varningsblinkerserna på. Satt bara där med sin cigg. "Äh, jag tar mig en rök här och nu", kanske han tänkte. Såna tankar kan man tänka nu, är det är biltullar. För när man inte sitter och tittar på bilen framför sig och darrar av stress mitt på bron, utan kan vrida blicken ut över Årstaviken, slår det en att utsikten från Skanstullsbron är en av Stockholms vackraste. Särskilt på mornarna när solen slickar lövträden på Årstasidan och dagens första joggare just har segnat ner bakom båtklubben vid Eriksdalsbadet. Så där satt han och rökte. Tänkte jag. Eller han kanske planerade att hoppa? Det tänkte jag inte på.
Okej, han hade valt en fin dag i såna fall.

...
Micke Berg hade varit inne och läst och kom med ett påpekande. Tydligen satt killen och väntade på att klockan skulle bli 9 och att avgiften skulle sjunka till 10 kr istället för 15.
Snåljåp. Och stod inte bilen på tomgång också? Jo jävlar, jag vill minnas att det var så.
Så mycket för en vacker morgon på skanstullsbron.
Om 8 år är det för sent. Jorden går under. Vissa går under mer än andra.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Han var snål..ofta sitter folk o väntar på att det ska bli tio spänn billigare, men i alla fall...men ser vad man tror o det är ju lifvet..vackert var det i alla fall
m

Anders Sparring sa...

ja jävlar, du har rätt, det gjorde han. Vilket snålarsle.

Anonym sa...

Knuffa honom om du ser honom göra samma sak igen.