fredag 7 september 2007

Mindre framför mig än bakom

Fredag. Kör tvättstugan. Kutar runt bland grannarna och nätverkar. Någon hade glömt att utnyttja sin tid, och då måste man ju passa på. Då kan vi tränga in oss två familjer på samma gång. Torkrummet är så uselt att man behöver sju timmar för att jeansen ska torka. Vi har kört sen sju i morse och två timmar till kom som en skänk från ovan. Mötte några där nere i katakomberna mellan portarna. Försökte få igång ett samtal. Alla är på väg hem, har brottom in. Det blir liksom inte så mycket sagt. På något sätt är man väl rätt besvärlig, när man står där, avstressad och med en bonustid i tvättstugan i bakfickan.
I kväll väljer jag att skriva om det. Vad säger det om mig? Tidningen Bon låg på hallgolvet när vi kom hem. Jag bläddrade igenom den på en kvart. För tio år sen hade jag låst in mig någonstans. Nu känner jag mig nyfiken på tidningen Vi. Fredag kväll. På systemet hörde jag hur grabbarna smidde planer. Själv köpte jag åtta öl, varav två alkoholfria. 81 kronor. En stund tidigare hade jag köpt vetemjöl för ett större belopp. Funderar på att köpa landställe. Vi har ett kriterium: Max 25 mil från stan. Och ny bil. Helst V70. Om två år fyller jag 40. Jag undrar hur krisen kommer att yttra sig.

8 kommentarer:

Helena von Hofsten sa...

Varje år har sin kris - och när man tror allt är övervunnet, när TIDEN kommit - inser man att fönstren behöver tvättas, smutsiga kläder bykas, lantstället köpas, skötas och hela släkten kommer på midsommar - "nu när ni har sådan stor plats för oss alla". Var sak har sin tid - glöm aldrig den tid som är din.

Du skriver härligt!

Anders Sparring sa...

Jag har börjat stiga upp riktigt tidigt. Klockan 06:30. Jag ligger i soffan med tidningen och ett äpple. Klockan börjar resten av familjen vakna. Den där halvtimmen är bara min. Fin tid!

Anonym sa...

Ett tips är att köpa ett landställe MER än 25 mil från stan. Då orkar inte släkten åka så ofta. He he. Man kan då spankulera omkring på sina ägor i gummistövlar och flis och behöver inte sätta på nya kaffepannor i ett kör. Man kan ockå odla hasch i fred utan att svärmor blir upprörd. Har jag hört.

Anders Sparring sa...

Alltså, min svärmor skulle knappast bli upprörd...

Anonym sa...

Du Anders, Hälsingland ligger exakt 25 mil från Stockholm och husen är fortfarande ganska billiga. Åtminstone till och med den 17 oktober då den nya motorvägen genom Uppland invigs och resvägen kortas ned till 2 timmar, det vill säga ungefär lika långt tid som det tar att åka till Norrtälje en vanlig fredagseftermiddag.
/Kärnfamiljsmannen

Anders Sparring sa...

Bäste herr Kärnfamiljsman
Det faktiskt just i Hälsningland vi letar.
(eller letar och letar, vi har ju inga pengar, men det spelar kanske inte någon roll när man väl hittar nåt)

Anonym sa...

Gissa om jag kommer fullkomligt dränka dig i länkar till hälsingehus på Hemnet! Kan du inte blogga lite om dina sommarhuspreferenser?
/KFM

Anders Sparring sa...

Det ska vara stort och vackert och kosta under 500 000. Där har du mina preferenser. Sen har jag hört att man ska hålla sig söder om Ljusdal, men jag vet inte..jag har för vaga uppfattningar om geografin. Nästa sommar tänkte vi hyra ett hus i Hälsingland för att känna in. Så gärna en länk till hyr-hälsingehus.
Jag antar att du bor i Hälsingland. Hur är höstarna?