tisdag 8 januari 2008

Anno dazumal

I dag för några timmar sen satt jag med nekrologerna på toaletten som jag brukar. Två mycket gamla män avtackades så allt var i sin ordning. De tycks dessutom ha varit genuint respekterade och tonen i bägge texterna var vördnadsfull och kom från hjärtat. Annars tycker jag rätt ofta att man kan läsa mellan raderna hur nekrologförfattaren sitter och förbannar att ha fått just den här skitstöveln på sin lott. Det är när man lyfter fram sådant som "nn:s goda ordningssinne", eller "hon var tystlåten och korrekt och få var de som kom henne inpå livet, men de som gjorde det fann där en plikttrogen och principfast karaktär."

Så var det inte här dock.
Den äldsta av de två, han blev 104 år och 8 månader, var dessutom storebror till Zarah Leander.
Storebror!
För mig svindlar tanken att det alltså har levt en person i min samtid som var storebror till en svensk världsstjärna som nådde sin topp för över 60 år sen. Som i slutet av 40-talet sjöng en schlager tillsammans med Karl Gerhard med titeln "det rara gamla paret från anno dazumal".
Anno dazumal betyder väl för länge sen?
Om inte jag minns fel dog Zarah Leander av hög ålder när jag var liten.
Men han levde kvar. Hennes storebror.

LIte samma känsla fick jag för ett par månader sen när August Strindbergs yngsta dotter gick ut tiden, 95 år efter att August själv hade gått bort.
Att anno dazumal var rätt nyss

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det svindlar. Jag har träffat någon som i sin tur träffat någon som var född på 1700-talet: min farmor föddes under senare delen av 1800-talet och bör rimligen ha träffat någon 70-80-åring när hon var barn.

Var det inte Karl Gerhards dotter Fatima som sjöng i duetten? (

"Vän av ordning och historieförstörare")

Anders Sparring sa...

Jag läste om duetten i DN och där stod det att den spelades in -47. Men det kan ju ha gjorts flera inspelningar.

Karl Gerhards dotter Fatimas dotter är fö kompis med min syrra.

Det sviiiindlar.

Anonym sa...

Vägen mot framgång i livet är oftast,slitsam och hård.-Detsamma gäller vägen mot ålderdom....Visst är det vackert att åldras,eller?-Då med glimten i ögat samt minnet och hälsan i behåll...annars?Frågan är-Vem kan eller vill bli över 100 år,i dagens läge?I Kina Japan,kanske?-Inte jag....

Anonym sa...

Jag kände Zarah´s storebror Jonas sedan många år.
Han behärskade både det gammalsvenska och det moderna svenska språket.
Härlig humor hade han och kunde vårt lands historia på sina fem fingrar.
För jävligt att aldrig TV visade intresse för honom trots att jag verkligen tipsat massor av gånger.
Dagens journalister skiter i forna tider dessvärre.

Anonym sa...

Glömde tydligen fylla i min bloggadress ordentligt:

www.zarahleander.blogg.se