torsdag 17 januari 2008

Deserve this!

I dag är det sol igen. Annars har den här vintern utvecklat sig till DEN SÄMSTA SEN JAG VET INTE NÄR. Det är som att det börjar gå upp för folk nu. Skitvintern 07/08, den kommer att gå till historen, men i morse kändes det som att den var slut. Snart tittar blåsippor fram i skogsbacken utanför vår port. En tant stod utanför folksamskrapan och rökte cigg i bara T-shirten. Detta är rökarnas dag. Rökning i tidig vårsol. Fina grejjer!

A grät när jag gick från dagis för en stund sen. Jag kände det där lilla motståndet hos honom redan när vi gick in. Han blev tung i min famn och huvudet blev alldeles varmt. Vi satt så en stund tills Anna föreslog att vi skulle vinka. När jag reste mig upp och lämnade över honom till henne brast det för honom. Han spände sig och sträckte sig efter mig och grät som ett regn, men jag bara gick till jobbet.

Och jag säger till mig själv, som Tom Hanks säger till Private Ryan när han ligger döende på slagfältet efter att ha räddat honom: "Deserve this!"

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det där är hell i kubik,,,många frågor ställs på sin spets,,min dotter grät i ett halvår o man satt själv på ett jävla kaffe o grina,,suck,,,men det gick över men jag vet fortfarande inte om det var rätt att lämna henne på dagis...
proggkungen

Anders Sparring sa...

Inte jag heller. Ungarna blir snäppet hårdare när de börjar på dagis, får vassare kanter. Det är som att man öppnar upp mot ett mörker. Han var arg vid fukost i morse och kastade tallriken och gnisslade tänder. Det brukar han inte göra

Linda K sa...

går DU också ut och röker nu då? ;)

Anders Sparring sa...

Nä, jag röker inte.

Anders Sparring sa...

...längre

Anonym sa...

Mina krukor med persija,dill och andra örter(på balkongen),lever fortfarande!-Rikligare än någonsin..-Brevbäraren cyklar,införd i t-shirt och kortbyxor?-Fåglarna sjunger..,och när solen skiner(dagar som denna)-Då ryms våren och friskheten i ett enda andetag...Det avtrubbade ger sken av vår,men...vad händer egentligen???"Gröna strån,som skimra,tryggti väntan stå,ömt i ensamvinden eller två och två.Liknar inga andra,är tillfreds ändå,nöjda med att växa,multna och förgå...."-Vilket är mörkret vi lever i???

Anonym sa...

Kanske får barnen vassare kanter på dagis men dom får ju också lära sig att interagera i grupp, och komma överens med andra vilket kan göra kanterna mjukare med tiden.

Själv började jag relativt sent på dagis och det var hell för jag hade så svårt med andra ungar... Umgicks hellre med min 45 år äldre dagmamma... Syrran däremot som gått på dagis sedan 8 månaders ålder har alltid haft det lättare med kompisar och sånt...

Förhoppningsvis så kommer din lille kille gilla det när han vant sig och börja fråga på lördagmorgnarna om det inte är dagisdags. ;) Vilket kanske blir jobbigt det också. För föräldrarna.

Anders Sparring sa...

Visst, jag håller med, dagis är toppen. Men jag måste ändå säga att han har blivit snäppet vassare sen han började.
Mina två stora barn har varit hemma från skola resp dagis i dag pga sjukdom, och det har inte varit lätt.
Så visst behövs dagis. Det är bara det att han är så...liten.