fredag 8 februari 2008

1979

Jag promenerar från Zinkensdam längs Hornsgatan till Mariatorget. Det är vår nu och fredag och jag suger på impulsen att slinka in i en tobaksaffär och köpa ett paket cigaretter. Jag letar med blicken efter en hökare som skulle kännas rätt. Jag vet att det inte kommer att smaka gott om jag köper dem på 7-11 eller på någon annan jourkedja med video och lösgodis. Jag känner mig som en karaktär ur Gentlemen i dag. Om jag köper mina cigaretterna i en affär där man också kan köpa dyr och mycket ovanlig piptobak, slipper jag alla påminnelser om den eventuella cancerrisken.

Jag promenerar vidare. Det är en skör magisk bubbla jag rör mig i och jag undviker att titta upp mot bakgatorna. Det finns så mycket som skulle kunna störa bilden. Känslan av att det är 1979, jag gillar den, den är mitt centrum i dag. När jag passerar det lilla gymet bredvid Rival måste jag vika med blicken för att inte slungas ut i tankeperferin. Jag vill vara centrerad. Det är bra att gå. Men jag hittar ingen butik som känns värdig att sälja mig ett paket cigg. Så det får vara.

Framme vid mitt skrivbord startar jag skrivaren och slänger in en tuss parfymerad catch. Det är rätt gott.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det där känner jag igen... man inbillar sig att det är bättre att handla på vissa ställen. I mitt fall nån cigarr då och då... självbedrägeri tror jag det kallas? :) Men man ska vara rädd om drömmarna också.

Anders Sparring sa...

Ja, och så ska man vara rädd om de små oberoende och kvalitetsmedvetna tobakshandlarna.
Nu ska jag f ö röka en cigarill.
Fridens!

Helena von Hofsten sa...

När du skriver 1979 finns Galaxen där, 1979, Jacob Dahlin, madrass på golvet i gillestugan framför stereon, framför brasan - då fanns gillestugor, stereoanläggnngar - Galaxen, Gloria Gaynor, jo - vi överlever -

Anders Sparring sa...

Det du skildrar är väl det man kallar "den gamla goda tiden". Jag saknar både stereoanläggning och Jacob Dahlin. Gloria Gaynor däremot känner jag mig mer kluven inför. Då älskade jag henne. På min 10 årsdag 16/5 1979 fick jag den där skivan av min coola morbror som kom upp från Stockholm. Jag undrar var den är nu? På någon skivbörs kanske..