torsdag 7 februari 2008

Läsningen

Jag måste läsa fler böcker. Så är det bara. Och just nu spelar det ingen större roll om det är bra eller dålig litteratur. Fler böcker ska ner. Måste jobba in den rutinen känner jag.

När jag var liten kunde jag kämpa mig igenom vad som helst. En sommar när jag var 15 läste jag Ringentrilogin, trots att jag hatade den (och gör fortfarande - nåja, hata är ett starkt ord, men ogillar starkt i varje fall). När jag var 20 kastade jag mig över James Joyce och tryckte i mig Odysevs (stavning?), tråkigt och allmänbildande, men jag gjorde det, gav mig fan på det och genomförde projektet liksom utan att känna efter så himla mycket.

Vad läser jag nu? Ingenting. Jag går omkring med Maja Lundgren i rockfickan och tar fram den ibland mest för att verka bildad. Pompeji, den är bra, men jag läser liksom inte. Det finns så mycket annat som pockar på istället. Läsa bloggar, skriva bloggar, kolla HBO, dricka Te och kolla motorbörsen. Säna grejjer. Men inte läsa böcker. Måste bli ändring.
Lästips?

Jag har för övrigt bytt lokal om det intresserar någon. Nu ska jag ut och fixa nytt skrivbord. Det gamla har barnen klottrat på.
Jag kanske kunde läsa det?

13 kommentarer:

Anonym sa...

Jag känner precis likadant. Jag vill läsa mer. Förr läste jag mer. Beror väl delvis på rådande familjesituation med småbarn osv, men det är inte hela förklaringen. När barnen sover sitter jag och slösurfar eller slötittar på tv utan mening och mål istället för att läsa en god bok.
Meddela om du kommer på någon bra rutin.

Anders Sparring sa...

Jag tror inte det beror på barnen, snarare det där andra - slösurfandet.

Charlie Truck sa...

OK, du bad om det:

Ian McEwan
Nick Hornby
Philip Roth
Jonathan Safran Foer
Nicole Krauss
Joyce Carol Oates
...samt en drös andra i samma anglosaxiska tradition.

Beställ på Amazon, på originalspråk. Gå ingenstans utan en bok i handväskan (ok rockfickan borde väl gå lika bra). Läs på bussen, vid busshållplatsen, när du går till bussen, i hissen, på ICA, i sängen, framför TVn, på lunchhaket, på toa, när du borstar tänderna... Snart får du säga till dig själv strängt att lägga ihop boken och logga på datorn!

Charlie Truck sa...

Glömde ju Zadie Smith och Monica Ali. Engelskorna (iallafall de invandrade) kan också!

b a n d s t i g e n sa...

Mediatan av Maria-Pia Boëthius.

Anders Sparring sa...

Charlie Truck: Tack för bok och metodiktips. Jag börjar med han Safran. På originalspråk sa du? Okej.

Och Maria Pia Boëtius, självklart.

Charlie Truck sa...

Extremely Loud and Incredibly Close. Ett jättebra val, den bäta bok jag läst om 9/11.

http://www.amazon.com/Extremely-Incredibly-Close-Jonathan-Safran/dp/0618329706.

Om du vill skratta har du ocksa Bill Bryson eller Mark Haddon (The Curious Incident of the Dog in the Night-Time). Nu ska jag ge mig, lovar.

Anonym sa...

Min dags(natt)-rythm,är allt annat än normal...Alltför många"nya ideer"och"skapande",vilseleder och förbryllar"lungnet"."Slösurfandet"-"Alla dessa böcker"och"den berusande"-Målningen,teckningen!!!-Träningen?Vem har tid"för sömn"?-Min ro är förenad med"lust och fägring stor"-I Rio,i Peking,i Agadir-går den ensamma människan-Rädd för världen...

Ingela sa...

Jag tycker inte heller om Sagan om ringen böckerna. Vi är nog de enda i världen som tycker så. Men jag har ingen aning om varför, då jag inte läst dem, men för mej är det fantasy stilen som gör att jag känner stark avsmak.
Intressant att du läste alla tre (?) då du inte gillar dom. Jag läser Kajsa Ingermansson utan att gilla hennes böcker.

Klotter är intressant. Det kan säga ganska mycket ibland. När jag åkte arlanda expressen en gång såg jag "ÄLSKA MEJ" sprayat med gigantiska bokstäver på en husvägg. Tydligare än så kan väl en missanpassad ungdom inte vara.

Anonym sa...

Tror att du läser färre böcker därför att du skriver fast det som ett självändamål att läsa böcker. Utan den uppfattningen hade det inte tagit emot utan flödat in?

Anders Sparring sa...

Usch ja, jag är rädd att du har rätt där. Men det spelar ingen roll liksom. Jag mår inte bra av för mycket TV och data, mår bra av att läsa.

Anonym sa...

Fast det är inget argument du använder när det gäller tobak.

Anders Sparring sa...

Jag mår bra av tobak så länge jag inte överkonsumerar.