måndag 18 februari 2008

Luddis


Mimmi har en kulturgeografisk blindkarta där Sveriges städer finns utmarkerade endast med nummer efter när de grundades eller fick stadsrättigheter. Sigtuna har nummer 1 (970) och Säffle har nummer 131 (1951). Ludvika bildades 1919, Klarlskoga 1940, Lycksele 1946.

Just de där hardcore 1900-talsstäderna är deppiga. Ludvika. Är det någon som har varit där? Staden vid sjön Väsman, men utan strandpromenad, eftersom den överdimensionerat stora rangerbangården för järnvägståg till och från ASEA ligger i vägen. På gågatan hålls de arbetslösaste av de arbetslösa. Runtomkring ligger bergslagens mörka skogar med dagbrott som man inte vill kika ner i. Ungefär 6 mil norrut ligger Borlänge (1949) och 6 mil söderut, Fagersta (1944).

Jag vabbar i dag. Eftersom barnen till stor del sköter sig själva blir jag sittande med min blindkarta.
Sverige är så ensamt på något sätt.
Sollefteå, 1917.

7 kommentarer:

Kai Stavre sa...

Intressant. Melankolin. Undrar om inte den där ödsligheten storstadsbor läser in i småortslivet delvis har sin grund i ett sorts meningslöst meningssökande...

Anonym sa...

Sollefteå är melankoli. Vi stannade där en sensommarkväll i släpljus. Mitt ute i ingenting fick vi god mat och trevlig service på en gårdsservering som lika gärna kunde ha legat i Italien.

Att besöka dessa 1900-talsstäder är rätt spännande.

Anders Sparring sa...

Kai: din iaktagelse är skarp och jag har tänkt på den halva dan nu.

Anna-Karin: Att hitta ett sånt där ställe helt otippat i Sollefteå är ju något som kan göra en hel semester lyckad. Men det sker rätt sällan. Oftast är det korvmacken och ljudet av en ensam moped på väg hem efter klockan åtta.
Själv käkade jag lammspett en gång i Bollnäs en tisdagskväll i januari -91. Blev matförgiftad.

Släpljus, fint ord

Anonym sa...

Du skriver mycket bra, men borde tänka på att det verkligen finns personer, som inte har bra avsikter och som också får "hang-ups", på t ex barn. Om jag vore Dig skulle jag inte lägga ut mina barn på internet. Vänliga och initerade råd av en fackkunnig!

Anders Sparring sa...

Nu drabbades jag av en obehaglig känsla. Jag vill att du utvecklar. Helst utan att vara anonym.

Anonym sa...

Hej

Jag körde förbi Ludvika idag o fagersta också,,suck,,,o västerås,,,o fredriksberg,,man får panikångest
proggkngen

Anders Sparring sa...

jo tack, väg 66, dödens väg