tisdag 19 februari 2008

När gav jag mitt inre barn på båten?

Jag har drömt ganska konstigt de två senaste nätterna. Natten till igår vaknade jag mitt i en dröm där jag försökte komma undan en liten kille som verkade ha AD-HD eller liknande. Han envisades med att det var någonting han ville visa mig och han pratade forcerat på ett obehagligt sätt och sträckte sig efter mig med febriga fingrar.
Jag kände hur jag undvek att få honom för nära mig, men varje försök till distans resulterade i att han blev alltmer energisk.

När jag vaknade låg jag och tänkte att det nog var mitt inre barn jag hade mött i drömmen. Det var inte så att jag långsamt resonerade mig fram till det, utan tanken uppstod i uppvakningsögonblicket - ping, det där var ditt inre barn, varsågod!

Klockan var halv 5 på morgonen och jag var tvungen att gå upp och sträcka på mig och ta ett äpple. Mitt inre barn? En överaktiv lite obehaglig kille på 11 som inte förstod att lämna vuxna i fred?

Nu i kväll läste jag i Christina Björks bok om Charles Dodgson som var matematiklärare i Oxford och skrev barnböcker under pseudonymen Lewis Carrol. Charles Dodgson tycktes vara besatt av att umgås med barn. Så snart han blev hembjuden till vänner sökte han upp barnkammaren. Han lekte, berättade sagor och tog bilder av barnen. Under sin livstid blev han till och med känd som en av världens främsta barnfotografer. Han kallade barnen – nästan bara flickor – för sina barnvänner.

Favoriten hette Alice Liddell och det var för henne han berättade Alice i Underlandet under en dagsutflykt i juli 1862. Han hade sett Alice som sin bästa vän sen hon var 4 (och han 27) men när Alice fyllde 13 och började kännas för vuxen, övergav han henne och de sågs knappast mer i livet. Charles Dodgson skaffade sig nya barnvänner, tog nya fotografier och skrev nya sagor.

Under läsningen fick jag en obehaglig flashback till drömmen om den påstridige 11-åringen. Varför hade han kommit till mig? Varför gick han inte till en sådan som Mr Dodgson, som uppenbart hade hela sitt inre barn intakt? Eller var det rent av Lewis Carrol själv som kom till mig som ett barnspöke? Tänk om han ville visa mig något? Ge mig en nyckel av något slag, som jag tackade nej till utan att ens begripa det?

På väg hem från dagis i dag bad Mårten mig som vanligt att berätta en saga. Trots att jag kanske har skrivit mer barn-TV än någon annan nu levande författare (med ett undantag), och till och med har prosaambitioner på barnområdet, drabbas jag alltid av panik när Mårten ber om en saga. Jag KAN inte berätta sagor. De blir dumma och när jag sitter på bussen bland en massa andra vuxna, liksom skäms jag och berättar så tyst att absolut bara han ska höra. Mina historier dör rätt snart eftersom jag blockerar varje impuls till fantasteri och hakar upp mig på mina egna logiska luckor. Tillslut brukar jag hamna i typ en historia om en riddare som går ut i skogen för att döda en drake, och så hittar han draken och dödar den och sen är det slut. (Och Mårten har somnat.)

Om jag vore Charles Dodgson. Eller om jag vore Astrid Lindgren, eller HC Anderssen eller rent av Sören och Anders eller vem som helst av alla de där legendariska fantasiakrobaterna, vars inre barn hänger i knävecken i inre sockerdrickträd eller följer efter kaniner ner i inre kanintunnlar, så länge de lever - jisses sickna sagor han hade fått höra.

Det är rätt tungt det där att inte ha kontakt med/inte gilla sitt inre barn. Det är en känsla av förlust. Och jag undrar när det hände?

När gav jag mitt inre barn på båten?

6 kommentarer:

Ingela sa...

Det var en intressant dröm du hade, tack för att du delade med dej.
Om du får prestationsångest när du berättar sagor så kan du pröva involvera barnet i händelsen. Fråga honom vad han tror ska hända? Då får han ju öva upp sin fantasi också. Barn med mycket fantasi leker bra.

Waldorfdockorna har ju bara prickar till ögon och mun så barnet själv får hitta på kön eller om dockan är glad, ledsen, sover osv.
Själv har jag och min son skrivit en bok ihop om en bil (han är ganska stolt över den)och det var kul för oss båda.

b a n d s t i g e n sa...

Tack för att du delar med dig av din dröm! Jag blir väldigt nyfiken på att läsa mer om JUST den lite maniska, forcerade ad hd-killen, (den sortens barn som vuxna kanske i allmänhet "duckar" för) som besökte dig i drömmen. Alltså jag påstår inte att du har ad hd... Men de barn som har det skulle kunna läsa om din pojke och identifiera sig...

P-O Sedin sa...

Skrattade högt när du berättade hur du försöker komma på en bra saga till barnen på bussen och han somnar.. Kanske inte är något för www.tjuvlyssnat.se ;-)
Skämt å sido.. Det finns väl ingen större spärr än när man skall göra något åt sig själv som man egentligen är bra på. Prestationsångesten hamnar på topp och man inbillar sig att alla andra kommer att se och höra allt man gör.

Anonym sa...

Bestäm träff med ditt inre barnjag i medvetet meditativt tillstånd och bejaka, bekräfta och bry dig om.
Prova att djupandas 15 ggr, följ under tiden en väg till en bestämd plats där barnet finns. Se vad det gör, hur det mår.
Carina

Anonym sa...

Alla dessa"svettiga"drömmar..Ger ett sken av"prestationsångest"och"rädslan av att misslyckas"-Undermedvetet!!-Budskapet,fryser sig omedvetet...

Petra sa...

Ha, ha. Du drömmer om en liten manisk kille som sträcker sig efter dig med klibbiga fingrar. Du associerar till Lewis Caroll. Själv hade jag trott att det var Chucky från den Onda dockan!
Förresten, bara för att man är bra på att hitta på historier så måste det väl inte betyda att man ska komma på dem där och då på momangen live!?