onsdag 6 augusti 2008

I den här frågan (också) står jag utan ståndpunkt

Jag gillar att läsa bloggar, där bloggaren slår näven i bordet och tycker något och gör det med fasthet. Det är uppfriskande tycker jag, och kul - skit samma vad som tycks i sak, tycker man något blir man tydlig och är man tydlig blir man intressant och kul att läsa. Jag tänker inte gå med håven nu och påstå att jag inte är intressant eller kul att läsa, men jag vill påstå att jag nästan inte tycker någonting med fasthet (förutom att alla som har någon moral i kroppen borde bojkotta OS i Kina).

I fredags stod jag som åhörare och lyssnade på när två personer med vitt skilda ståndpunkter, diskuterade fildelning. Den ene är - föreställer jag mig - gammal frihetsfrontare och blå som ett åderbrock, den andre är konstnär och proggare och gillar att åka SL-buss till Bolzano och dansa till tecno barfota.
Vem tror ni det var som argumenterade för?

Jag drog mig undan, hade inget att säga: Vet inte vad jag ska tycka om fildelning. Eller så här: jag tycker inte att jag har rätt att tycka något om fildelning alls. Jag tillhör det där slemmiga ryggradslösa släktet av medelsvenssons som gömmer sig bakom sina barn och idén om att de ändå inte har tid/råd att gå på bio och laddar ner film efter film till sina datorer. Javisst, jag erkänner, varje fredag kollar jag bioannonserna, sen ger jag mig ut på piratebay och letar upp de filmer jag skulle vilja se.

I år har jag sett allt som är värt att se på bio, hemma i soffan när ungarna har somnat, samma vecka som filmerna hade premiär.
Jag är för fildelning.

I slutet av juni fick jag 59 300 kronor från copyswede. Det var framför allt ersättning för sålda och uthyrda DVD:er av "Lilla spöket Laban", dvs just sånt som jag själv laddar ner.
Jag är mot fildelning.

Han - barfotatecnokillen- som är för fildelning, är det för att "information wants to be free"; han anser att fildelning är en subkulturell rörelse och att verk som uppnår konstnärlig verkshöjd (t ex filmer) lever ett eget liv och inte kan ägas, utan söker sig till den som vill nyttja verket.

Han som är mot fildelning, är det för att han är skådespelare och regissör och för att varje gång någon laddar ner en film som han har gjort eller är med i, blir han bestulen.

Jag håller med båda,
Jag tycker att han som är motståndare har bättre, mer konstruktiva argument, men jag att fortsätter att ladda ner.
Så enkelt är det.
För enkelt.

(Jag brukar inte ladda ner musik, kanske för att det är mer uppenbart stöld från EN upphovsman, men det spelar ingen roll tycker jag, filmstöld är principiellt sett lika sunkigt.)

11 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker nästan aldrig något med fasthet och jag håller ofta med båda sidorna. I mitt fall handlar det nog om att jag inte är allmänbildad. Nu undrar jag. Varför ska man bojkotta os? Jag kan gärna göra det om jag har några bra argument men det vore skönt om du kunde ge mig några så att jag har svar på tal om någon frågar.
Kram från Framtidens hopp

Anders Sparring sa...

Därför att OS äger rum i en diktatur.

Men jag skulle verkligen vilja (och hade hoppats på) att du kunde hjälpa mig med det här med fildelningen. Vad ska jag tycka? Hur ska jag göra?

Anders Sparring sa...

..kram från dåtidens hopp..

Anonym sa...

Kina är en fascistdiktatur, vilket diskvalificerar landet från att få vara OS-arrangör. Detta enligt mig med flera. Att ensidigt bojkotta Pekingspelen men fortsätta bära Nike-skor, HM-kläder, förnya sin hemelektronik på OnOff, satsa sina pensionspengar i "asienfonder" är att säga: Politik och sport hör i hop men business och politik gör det inte. Men, OS är inte sport. OS är business.

Bojkotta allt som stödjer fascistregimer (kommunistiska som marknadsliberala) även om detta kommer svida betydligt mer i plånboken och begränsa ditt och mitt shoppingutrymme till ett minimum. Jag ska själv försöka.
Att inte se på OS är väl ingen uppoffring. Att inte handla varor från Kina är en helt annan utmaning.

Din bror.

Karin S sa...

Det där med fildelningen, ja. Jag håller med dig! Båda delarna av dig.
Tror att man ska försöka lägga ett långt perspektiv på saken, typ vad händer om -
Ja, vad händer om du inte kan leva på att skriva manus till barnfilmer för att alla utom du tjänar pengar på det (filmbolag, google, fildelningssajter etc). Slutar du skriva barnfilmmanus då?

Och vad händer om jag inte kan leva på att skriva romaner längre. Rättare sagt, varför skriver folk romaner när det inte går att leva på det?
Staten går in och ger lite pengar till författare så att de kan hanka sig fram. De fortsätter att skriva.
Om staten slutade att ge dessa pengar tror jag att en hel del författare skulle fortsätta skriva i alla fall.
Och om fildelning blev tillåten och alla de här sajterna och så vidare fick högre skatt som in sin tur distribuerades till upphovsmännen - typ biblioteksersättningen men i världsvid skala - ja, då skulle det kanske funka. Det är väl bara det att det inte finns någon sån världsvid stat.

Jag tror inte att man komer ifrån fildelningen, men man borde kanske vara emot ändå.

Själv fildelar jag extremt lite av upprättshovsskyddat material. Jag kan skicka en låt (köpt) per mail till någon, och få någon av någon annan.

Men på lång sikt tror jag dubbelt. Fildelningen kommer att fortsätta och upphovsmännen kommer att bli blåsta men det kommer inte att hindra dem/oss från att fortsätta att skapa.

Äh, nu slutar jag, men frågan är som du säger, både svår och egentligen intressant.
Tror dock inte att man kommer att hitta någon lösning, direkt.

Anonym sa...

Jag bestämmer mig just nu att jag tycker att det är fel med fildelning. Gå och hyr en film istället. Det tycker jag därför att jag älskar att följa lagen. Det är känns problemfritt och fräscht. Den dagen det är tillåtet med fildelning ska jag nog ladda ner nåt. Men, är det någon som kan berätta hur man gör???
Min garderod består bara av HM-kläder. Kände bara för att berätta det. Köpte dock en klänning i en desigtbutik i sommar (på rean, det kändes)
/Framtidens hopp

Anders Sparring sa...

Framtidens hopp: Hög moral ska kännas i plånboken. Slutar du att handla på HM, så slutar jag tanka ner.

Donsan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Donsan sa...

Jag tycker att han som är motståndare har bättre, mer konstruktiva argument

Så länge INGEN kan lägga fram HÅLLBARA bevis för att den sk "illegala fildelningen" verkligen skadar samhället - dom berörda branscher eller dom sk kreatörerna/kulturarbetarna/kompositörerna/artistena mm - så länge finns det INGA hållbara argument MOT den "illegala fildelningen" heller

Fildelare är INTE fienden - det är dom AMERIKANSKA särintressena - som ljuger - som spenderar miljoner $$ på propaganda och som utnyttjar köpta men inflyttelserika amerikanska politiker på att lobba politiker och press i Europa som är!

Släpp ALL fildelning som sker på ideella grunder FRI!! - behåll Uphovsrätten ENDAST för vad den var avsedd för - nämligen KOMMERSIELLT upphovsrättsintrång!

Anders Sparring sa...

Conny Nimmersjö, gitarrist i gamla fina Bob Hund investerade 60 000 ur egen ficka på sin soloplatta. Vad tror du att han tycker om dina argument?

Anders Sparring sa...

Och du DONSAN, så fort någon börjar tjata om AMERIKANSKA SÄRINTRESSEN, bör man dra öronen åt sig. Världen ser inte ut så, särintressen finns det överallt.