fredag 18 april 2008

Micke Berg Photo

Det här är en blogg som jag aldrig ser i bloggrollarna och det är konstigt, för det är den bästa. Svartvit text och svartvita bilder. Micke Berg flamsar inte, han skämtar inte, allt är 100% allvar, utan att för den skull bli tråkigt. Han är tvärtom väldigt rolig. Ofta är han förbannad över sakernas tillstånd. Det handlar om villkoren för en gammal gatufotograf och proggare i dagens ekonomistiska Stockholm. En kille som inte borde kunna överleva, men som gör det ändå. Han kränger sina printar på fiken på Erstagatan, ger ut en bok närapå en gång om året, ofta utan förlag i ryggen. Han är en överlevare och en kärleksman. Han älskar kvinnor som Henry Miller gjorde. Han har legat med halva kvarteret mullvaden. Han är en hjälte av den gamla stammen. Han skriver ibland slarvigt men aldrig dåligt. Ofta är det en text hos Micke Berg som gör min dag, Det är där jag får den där nödvändiga kicken i magtrakten. Läs kvinnor och män. Läs och lär.

6 kommentarer:

Borsökna Östergård sa...

Jag läser varje dag. Flera gånger om dagen. Han är sjukt bra. Så rätt i kontrast till så mycket av allt annat man matas med och tuggar i sig. Jag hade också tänkt länka till honom, men fegade ur... Tänkte att han har säkert super hög integritet den killen.

Anonym sa...

Berg bockar, Ankiefontän,,,länka du,,,
mb

Anonym sa...

Ack, den som bodde i kvarteret Mullvaden!

Anonym sa...

Rutan, det ryktas om att Berg ofta är på krogen Matkultur eller dess granne, El Mundo..
spionen

Anonym sa...

En dag kommer jag att sitta där, när Småland känns mig för trångt.

Fotograf Mats Lindfors sa...

Ja den är väldigt bra. Orkar jag bara läsa en blogg någon dag så blir det den. Den har allt.