tisdag 28 oktober 2008

Känns det här igen? Att man går och ältar val man gjorde för många år sen och undrar vad som hade hänt om man hade valt annorlunda?

För 17 år sen vägde jag mellan att gå teaterskola eller att gå målarskola. Jag valde teatern, och så här i efterhand känns det som ett ganka grovt felval. Jag hade förmodligen inte varit konstnär i dag ändå, men jag hade sluppit de 5 år av konstant dåligt självförtroende och känslan av att inte riktigt förstå eller gilla koderna, som jag känner att teatern förde med sig.

Å andra sidan, en fjärils vingslag...om jag hade valt konsten, hade jag inte träffat Mimmi, i varje fall inte exakt då, och jag hade inte haft de barn jag har i dag. Dem vill jag inte ha ogjorda.

I bakgrunden sjunger Stina Nordenstam på en skiva från 2004. "The end of a love affair." Jag undrar vad hon hade sjungit om jag hade valt konsten. En fjärils vingslag...

3 kommentarer:

Huskorset sa...

Varje dag.

Anonym sa...

Jag vill ju gärna tro att allt ha en mening och just i det här fallet så passar det in.

Anders Sparring sa...

sandra: eller hur, har man barn kan man liksom inte ångra någonting alls i sitt liv som man gjorde innan de blev till.