tisdag 28 oktober 2008

Det är tidsdag i dag. Bra. Bra dag, tisdagar. Man har fortfarande ingen sömnbrist (den kommer på torsdagarna) och Spuntino har öppnat igen. Jag tittade också en snutt på Dixie Chicks i går. Fan vilken obehaglig värld de lever i. Det där raseriet de drar på sig efter ett kort halvt skämtsamt uttalande under en konsert, det saknar fullständigt proportioner. Folk som på allvar demonstrerar utanför konsertlokaler och säkerhetsmän som går med bombhundar på arenan inför konserten. Det måste krävas stort mod att exponera sig inför 13000 texasbor efter en sån grej.

Annars är jag fullständigt fast i Allan Balls nya serie "True Blood". Serien utspelar sig i ett Louisiana, där vampyrerna just har fått medborgerliga rättigheter sedan japanerna har tagit fram en produkt som tillgodoser alla vampyrernas näringsmässiga behov. Tru Blood, syntetiskt blod som säljs i 6 pack och ska micras upp till 37 grader innan det serveras. Vi får följa servitrisen Sookie (spelas av Anna Paquin, den lilla flickan från 90-tals klassikern Pianot, om ni minns) som blir förälskad i den vemodige och mycket vänlige vampyren Bill. Hon håller emot ett tag, men sedan de har blivit ett par kan hon inte gå till jobbet utan en tight knuten skarf runt halsen.

Det är mycket blod och sex, fruktansvärt bra dialog och karaktärer och en vinjett som man kan dö för. Serien går på Canal + men laddas med fördel ner via någon - likt vampyrerna - ljusskygg sida på nätet.

2 kommentarer:

Bloggerskan sa...

Jag sprang direkt till datorn efter filmen och köpte en av deras plattor. Som både ett politiskt statement och för att jag gillar musiken. Synd att den där låten, Shut up and sing, som också var titeln på filmen tydligen inte finns utgiven.

Idag har jag för övrigt träffat din namne på Arbetsförmedlingen i Vällingby.

Anders Sparring sa...

Honom har jag också träffat. Han hjälpte mig att få starta eget-bidrag.