tisdag 4 november 2008

Sverige eller Gotland

Klockan är 23:33 och familjen vi har inte riktigt landat än efter Gotland. Vi lekte en lek på vägen hem, Mårten och jag: Svergie eller Gotland. Den är rätt enkel - jag säger ett ortsnamn och han ska gissa om det är en ort i Sverige eller en ort på Gotland.
-Östermalm.
-Gotland!
-Fel!
-Men åh!
Så ungefär.

Vi lekte leken hela vägen mellan Ljugarn till Visby. Mårten blev allt bättre och bättre, men också allt ilsknare för varje gång han gissade fel. Han spelar ju en del dataspel pojken, och jag tror att han börjar tänka i antal "liv" och sånt där. Att man inte kan vinna en bana om man inte har alla rätt. Eller att man dör när man gissar fel och då måste börja om från början. Så för husfridens skull frågade vi honom bara om självklarheter. Typ Årsta, Globen, Brugsvik, Vamlingbo och Visby, sånt som han inte kan ha missat. Jag tog risken en gång:
-Skåne!
Men den var för svår..
-Gotland!
-Fel!
-Men åh, nu måste jag ju börja om.

Här hemma är TV:n på. Vi följer valet vi. Det skulle vara skönt att få gå och lägga sig med åtminsone en stark prognos för Obama. Och så väntar vi på att Alexander ska somna. Han sov hela vägen hem. Så han kan nog vara vaken i några timmar till.
Tyvärr.
Sånt är livet när man har småbarn.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha, vilken rolig lek. Heja Obama ropar småbarnskajsa

a n k i e f o n t ä n sa...

Det värsta är att man väl sätter skrattet i halsen om man leker den med sin 12-åring som fortfarande...Inte för att det hänt. Absolut inte.