söndag 7 juni 2009

valet

Vart jag än vänder näsan har folk röstat på Gudrun Schyman eller Piratpartiet. Inte mindre än 6 av mina närmaste har lagt sin röst på Schyman och åtminstone tre har röstat på piraterna. Så ser min skyddade värld ut.

När vi var på väg ut från vallokalen plockade jag med mig valsedlar för Sverigedemokraterna och Nationaldemokraterna. Det är intressant med högerextremister som väljer att publicera sina namn på en valsedel. Något rejält och rakryggat på ett obehagligt sätt. Vanligt folk som står upp för intolerans och främlingsfientlighet har alltid skrämt mig långt mer än skinheads och nazister i uniform. De där hyggliga människorna med sina obehagliga åsikter. De finns. De heter saker. De har en bakgrund och kanske en familj.

Mitt eget val är inte så upprörande: MP, Carl Schlyter. Vi gick samma teaterkurs hösten 91, se där en anledning så god som någon.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Bra att vi vet vem du är nu.Det du har gjort är brottsligt så du är polisnmäld.Smart att du eränner brottet i bloggen.

Anders Sparring sa...

Usch, det där var en osedvanligt obehaglig kommentar. Anomnym till på köpet.

Till skillnad från dig, väljer ju jag att inte vara anonym.

Fredrik sa...

Så valfusk är OK i din bok? Vad säger det om din syn på demokrati?

Anders Sparring sa...

Aha, nu fattar jag var skon klämmer.
Jo, men jag tog med mig EN valsedel för varje parti (liksom en för vart och ett av de andra, gammal tradition, jag tror inte att jag är ensam om den).

Det fanns kvar flera hundra, min vän, kanske tusen. De som var hugade att rösta på ND och SD behövde inte gå hem med oförättat värv.

Valfusk är ett mycket grovt brott, Fredrik, och ska bekämpas vill varje pris. jag är glad och tacksam att du tar den frågan på största allvar.

Bloggerskan sa...

Gemensamt för anonyma kommentatorer på högrkanten är att dom har svårt att läsa, både det som står och det som står att läsa mellan raderna.

När jag var liten och gick med mamma och pappa och röstade så tog dom en lapp från var och en av de som stod och delade ut för att de skulle bevara rösthemligheten. Även om det säkert inte var nån hemlighet att de röstade på sossarna, som de flesta andra i det området...

Malinka sa...

I svenskan, med flera språk, har man möjligheten att uttrycka skillnaden mellan "några"- och "alla"-plural genom att utelämna eller inkludera bestämdhetsändelsen, "-na" i det här fallet.

Några valsedlar -> valsedlar
Alla valsedlar –> valsedlarNA

Teoretiskt skulle "plockade jag med mig valsedlar för Sverigedemokraterna och Nationaldemokraterna" kunna betyda att Anders tog alla. Men det är inte förstahandstolkningen.

Men eftersom högerkantare, som Rabiatfeminism påpekar, ofta har märkligt svårt med det svenska språket (verkar inte ingå i det "svenska" som ska försvaras) blir man inte förvånad när en sådan grundläggande grej missas.

Moa Friman sa...

Hej!
Jag håller med Rabiatfeminism och Malinka. Det var uppenbart att det gällde ett par valsedlar och inte tal om något valfusk. Vem som helst plockar ju ett ex av varje som ligger framme för att inte avslöja vad den ska rösta på. Även om jag tycker så pass illa om nd och sd att det verkligen bär mig emot att ens ta i deras valsedlar. Väl skrivet Anders och vissa kommentarer var ju gemontänkta! :)

Jag har läst två inlägg i din blogg nu och har bestämt mig för att lägga till den bland mina bokmärken. Precis som jag bestämde mig för att inte flytta till järna (extremt lösa planer iof) efter ditt inlägg om antroposofin!

Mvh Moa

Anders Sparring sa...

Jätteroligt att du gillar Moa. Som du ser är det lite semester på bloggen nu, men jag hoppas på att kunna börja fylla den med innehåll om några veckor igen.