måndag 3 augusti 2009

Namnet

I går satt jag i juryn vid drakfesten på Holmhällars raukfält här på Storsudret. Det var absolut vindstilla, snudd på kvavt på fältet när tävlingen skulle starta. Ett tiotal drakar kom upp i varje fall och i princip alla fick någon form av utmärkelse.
Vinnaren har jag legat vaken över i natt. "Negerslavar" hette den och applåden när vi tillkännagav vinnarresultatet var minst sagt lam. Den föreställde dessutom ett mariuanablad och när publiken såg den blev applåden ännu lamare. Folket här nere är ju inte så street, om man säger, men det där namnet, titeln, känner till och med jag stark avsmak för. Så man undrar hur vi tänkte. Den flög bra, måste man säga till vårt försvar. Den steg rakt upp i luften trots att det var absolut ingen vind, den var snygg. Man kan också säga att det var väldigt varmt och att vi kanske hade behövt dricka lite innan vi sammanträdde i juryn. Tävlingens tema kan också anföras som ett försvar. Temat var "kitch" och mariuanablad på en drake är svårt kitchigt. Men namnet. Namnet!



Annars var vi i juryn rörande överens om att den här draken var en vinnare. Om den hade flugit vill säga. Nu kom den trea.

Ja, det var en liten historia ur min vardag här nere på Gotland. Sommaren är slut nu. I morgon åker vi hem. Sen väntar en tuff höst, där mitt främsta mål är att hitta nya knäck och så att jag kan fortsätta tjäna pengar. Det kan bli kärvt. Det är alltid kärvt.

7 kommentarer:

Peter Barlach sa...

Lite förvånade efter tidigare inlägg att du lät ett sånt namn vinna...

Anders Sparring sa...

Jamen precis.

Charlie Truck sa...

Motiverades namnvalet på något sätt? Jag försöker förstå kopplingen till marijuana men jag är trött i huvudet.

Och sommaren har ju just börjat, iallafall i någon del av världen!

Elisabeth sa...

Men alla insikter är bra...!!
Tittar bara in lite och ser hur du har det. Det var ju ett tag sen...

Ha det gott.. kram

Ps. En av mina insikter är att du skriver lika bra fortfarande.

Ingemar sa...

Världen är liten. På facebook la en kompis ut bilder från draukfesten o vem skymtade med solbrillor om inte...
Sen med hösten. Jo, kan bli kärvt men det löser sig nog så småningom. Kaffe på fiket lättar upp.

Anonym sa...

Det är lite oväntat att detta koloniala arv ska göra sig påminns även bland akademiledamoter och förväntad kulturvänster.

Martin

JL sa...

Jag fick väldigt starka känslor när jag läste ditt inlägg. En annan värld. Sommarvärlden. Den kravlösa. Där allting är som de borde vara året runt. Ett Christiania under begränsad tid.