fredag 11 september 2009

I telefonkö

"Alla våra bolånerådgivare är upptagna just nu men vi gör vårt bästa för att din väntan ska bli så kort som möjligt."

Telefonkö, detta vår tids "stanna upp ett slag". SBAB har den goda smaken att inte spela muzak medan man väntar. Men så är det statligt också. Måste binda om lån. Binda om lån? Varför fick man inte lära sig mer om det i hemkunskapen? Får ungar gör det nu förtiden? På 80-talet när jag gick i högstadiet var "att ta lån" första steget på den korta vägen till fullständig ruin. "Ta aldrig lån", det fick man lära sig - kort och gott." ALDRIG var rådet. Och så fick man se en film om killen som blev uteliggare på grund av sina obetalda avier.

Vi rustades för något helt annat. Det fanns inga bostadsrätter. Ett litet torp köpte man bara om man hade fått ärva. Utanför Europa hade man bara varit om man hette Staffan Heimersson. Eller Sven Hedin.

3 kommentarer:

Bloggerskan sa...

Men när du kommer fram får du prata med trevliga Madde och hennes kollegor i Karlstad. Se det som en bonus. ;)

Godiva sa...

Åh... du sätter fingret på den där lite, lite obekväma fläcken, inte hårt utan nästan som ett stöd i den mänskliga svajigheten.

ullrika sa...

så var det. aldrig ta lån. å ändå står man där idag med hus och bil och inte tusan är det nån annan än banken som äger dom? fast mina resor äger jag iaf själv. och mina kläder. och mitt jobb :)

ps. finurligt formulerat. bra skrivet!