torsdag 10 december 2009

andlig övervikt


Jag gör lite pappersarbete så här på morgonkvisten. Det är trivsamt. Dricker kaffe och betalar fakturor till höger och vänster. Och fakturerar. På något vis är det ju det som är meningen med alltihop. Att pengarna hålls i rörelse in och ut från kontot, eller kontoNA som det blir i den här oerhört röriga världen av företagskonto och olika visakort hit och dit.

Jag ser mig själv som en mjukvaruman, någonslags humanist, en skönande, men för varje år med F-skattsedel blir jag alltmer kamrer. Jag har procentsatser i huvudet och debet och kredit i ryggmärgen. En mild elektrisk ångest som flyttar runt tankarna som alfapetbokstäver. En slags andlig övervikt. Därför är det skönt att sätta sig ner och ta tag i skiten. Och dricka kaffe.

1 kommentar:

Erik Löfmarck sa...

Ordet "företagskonto" måste vara värt massor i Alfapet!