onsdag 10 februari 2010

Solen

Gjorde läsläxan med Stella i går kväll igen. Ny ofattbar, ogripbar information. Solens yta är 6000 grader varm, men längre in är temperaturen flera miljoner grader. Om jorden är ett pepparkorn är solen stor som en badboll. Solen har funnits i 5 miljarder år och kommer att skina i ytterligare 5 miljarder år. - Pust, Stella drog en suck av lättnad. Äntligen lite nåd i denna flod av ofattbar information och huvudlösa sifferjämförelser. Det är ju lätt att tro att något som är flera miljoner grader varmt ska brinna upp ganska så på direkten.

Alexander satt i mitt knä och la pussel medan Stella läste. Han har en liten träbox med fyra emilpussel som han tycker om att dona med - fyra idylliska skildringar av livet i katthult. 4 gånger 12 bitar Björn Berg när han var som bäst.

Och att höra Stella läsa samtidigt som vi satt där med de där gulliga pusslena, skapade en perspektivförskjutning som blev nästan komisk. Jag tror inte på att solen är stor som en badboll om jorden är ett pepparkorn, jag tror inte på att den är flera miljoner grader varm inuti. Solen är en gul prick i akvarell på en Emilillustration av Björn Berg. En intensivt runt och ljusgul boll som sprider värme och ljus över ett kafferep med Emils mamma Alma, Emil själv och fru Petrell. Varken mer eller mindre.

4 kommentarer:

Ströbaek sa...

Nu börjar fundera på om jag tror på att du har en familj... Jag har ju aldrig sett den utan bara hört dig tala om den.

Tror inte på solen heller... Tycker oxå att Astrid är en "fiktiv" person.

Anders Sparring sa...

Det är de här eviga sifferreferenserna och storleksjämförelserna jag har svårt för.

Anonym sa...

Poetiskt jävla vackert!
Jimmy

Huskorset sa...

Det tror jag med.