tisdag 20 april 2010

grattis på födelsedagen

I dag är det Hitlers födelsedag. Det gläder mig på något vis att en av mänsklighetens absolut värsta och minst älskade representanter trots allt fick ett första halvår i solljus. Det hade känts ännu värre om han vore född i november.

Min svåger Palle fyller också år i dag. 40. Grattis! Och animatören Magnus Carlsson, och min bästa kompis i högstadiet, Fredriks, brorsa Max. Grattis Grattis (och tack facebook för informationen).

Jag hade en vacker resa till jobbet i morse, nu är allt grus borta från cykelbanorna. Det var vindstilla när jag följde strandlinjen från slussen hela vägen bort till Berwaldhallen för att sen vika upp och snedda över Gärdet ner till Frihamnen. Himlen var blå och jag tänkte att DN:s meterologer inte är något annat än ett gäng kvalificerade gissare. Nu hänger dock Mordormålnen tunga över oss. Under promenaden till lunchrestaurangen nu för en timme sen drog jag rocken närmare runt kroppen, vek upp kragen och försökte undvika att höra alla taffliga askmolnsskämt som haglade runt mig.

Apropå taffliga skämt, satt jag uppe sent i går och såg kanal 5:s roastning av Babben Larsson. Problemet var att Babbens fetma inte riktigt svarade upp mot alla tjocksisskämten. Hon är ju rund, men när 4 av 6 komiker uteslutande pratar fetma känns det mest som dålig research och en viss lättja i skämtskrivandet. Jag har hört av några som var där på inspelningen att det förekom annat också, så okej, trött redigering då.

Det är uppenbart viktigt att folk ska fatta. Att skämten inte flyger över huvudet på publiken. Och tydligen anses inte kanal 5:s publik kunna sträcka sig längre än till att en kvinna som är runt 50 och har ett något förhöjt BMI, kan vara något annat än en tjockis.

Okej, nu ska jag skriva frågor på en känd höjdhoppare till ett känt TV-program. Min höjdhoppare rökte visst en del på höjdhoppsbanan. Kan det vara ett spår?

Inga kommentarer: