torsdag 22 april 2010

tog bilen till jobbet


Cykelvägen tar det 30 minuter att ta sig till Frihamnen från Årsta. Bilvägen tar det trippla. Men i morse när det snöblandade regnet föll utanför köksfönstret, tänkte jag att va fan..

Det är ju trevligt med Kodjo, Hanna och Moa på mornarna. De hade bjudit in en spökguide och läste upp läsarmejl. ”Mejla in och berätta om dina spök-upplevelser.” Det hade kommit en hel del. En plötsligt kall tyngd i sängen, doften av liljor, lillebror som vaknar under lakanet, istället för över, natten efter att morbror Torsten mystiskt försvann på finlandsbåten – såna grejer. Jag har fortfarande dubbdäck på bilen, så jag lyssnade dåligt, kunde inte släppa tanken på att om jag blev stoppad i en poliskontroll skulle den här mysiga radiostunden kosta mig 1800 spänn.

Det var mycket bilar ute i morse. Efter tjugo minuter hade jag kommit över Skanstullsbron. Efter ytterligare tio var jag vid Tjärhovsplan, men här stod trafiken absolut stilla. Kanske berodde det på en poliskontroll nere vid slussen, jag vet inte, men jag vände och valde Folkungagatan och Söderleden istället.

Nu tänkte jag att jag skulle prova någon av de kommersiella kanalerna istället och letade mig fram till Mix megapol med Adam och Gry, men tvingades leta mig tillbaka sedan Anders Timell hade dragit en vits som var så låg att självaste Loffe hade fått tomhetskänslor om han hörde den. Så det blev åter till spökguiden.

Femtio minuter efter att jag hade åkt hemifrån, när jag var vid Norrmalmstorg och just hade tvingats till ännu en u-sväng pga vägarbete, skrämde spökguiden arslet av Hanna Hellqvist. Kodjo Akolor skrattade sitt patenterade Eddie Murphyskratt och stämningen var riktigt hög i studion. Bra radio, tänkte jag att de tänkte. Kort därefter fick spökguiden hänvisa till sin hemsida och jag låg bakom två gatsopningstraktorer på Strandvägen.

Polisen dök inte upp förrän jag skulle svänga in på Jarowskijs parkering (en timme och tio minuter efter att jag hade åkt hemifrån). En piket full med stöddiga snutar. De stoppade mig inte, men jag hade bestämt mig. Jag tar aldrig mer bilen till jobbet.

Bilden tog jag vid NK:s Norrlandsgatsentré. Terrakultur. Tråkigt namn.

2 kommentarer:

Godiva sa...

Under det här inlägget skriver jag det: dina betraktelser är så jävla bra. Jag längtar efter när jag får tid att klicka in och läsa dem. Vardag, men någon som tänker i vardagen.

Anders Sparring sa...

Tack! Det värmde verkligen.