onsdag 12 maj 2010

TV-fri kväll

Mårten är jättearg på mig. Han säger att han ska döda mig. Han sitter på en träningscykel på andra sidan av rummet och tränar benen. Sen ska han köra lite armmuskler säger han. Han säger det med gråten i halsen. Nu gör han ruscher runt bordet här i rummet. Och nu armhävningar.

Sedan klockan 10 i morse har Mårten och Stella suttit framför TV:n och Disney-Chanel med allt vad det innebär av dubbade sit-coms för 11-åringar. Jag har varit inne hos dem ett par gånger och försökt få dem att bryta rutinen, men riktigt utan geist eller hållbara argument. Det har varit +9 och snålblåst hela dagen. Innerst har jag tyckt att de trots allt kan få en heldag framför TV:n. Men klockan 20 00 stängde jag av och sa att nu blir det ingen mer TV, data eller Nintendo förrän i morgon. Stella tog det bra. Hon drog igång en lek ganska så på en gång. Men Mårten kunde inte ta det alls. Det är som att han har blivit avstängd från livet. Han är så fruktansvärt lack. Jag ska tydligen dö.

Han har fortfarande pyjamasen på sig.

Inga kommentarer: