måndag 6 september 2010

2014 kommer FI in i riksdagen

Det är tyst och oerhört milt runt mig. Jag kan höra det oerhört låga surret från datorn tydligt nu. Då och då hörs fraset från duntäcken när någon vänder sig i sängen i rummet intill. Mimmi hade somnat med alla barnen runt sig när jag kom hem från El Mundo för en timme sedan. Lite uppe i varv som alltid efter en kväll med Stand Up. Farlig sport det där. Det är nog lätt att plocka fram flaskan om man inte har karaktär. Jag minns mitt första gig den 17 augusti 2008. När jag kom hem drack jag ett sexpack folkis på balkongen, rökte ett paket cigaretter och gogglade på mig själv tills solen började gå upp.

Det är val snart. Första valet sen den här bloggen föddes. Jag hejar på vänstern, det är ingen hemlighet, det tror jag att de flesta har fattat redan. Men trots detta skiter jag i om Mona Sahlin och hennes luddiga allians förlorar. De har inte visat att de står för någonting alls i det här valet. "Jag kan inte vänta", "Håll ihop", slagorden låter som något pinknödiga tonåringar ropar till varandra under en segeltävling mellan Sandhamn och Vaxholm. Riktigt dålig copy är vad det är. Och hela stan är nedlusad med den. Jag träffade en gammal kompis på eftermiddagen och han berättade att han hade gett Lars Ohly mediaträning (gratis). Ohly är tydligen oerhört trevlig privat, men vi kom överens om att han inte går genom något av alla de medier han ska synas i. Jag känner lite likadant med Mona. En av komikerna i kväll, Marcus Johansson, sa att om Mona Sahlin blir stadsminister, skulle Sverige för första gången styras av allas vår pinsamma morsa.

Den 19 september kommer jag att gå till Värmdö gymnasium och rösta på Miljöpartiet för första gången. Men det kommer inte att hjälpa, Fredrik Reinfeldt kommer att få regera i ytterligare fyra år, till 2014. Då kommer jag (och många med mig) att rösta på FI. Det vet jag redan nu.

Det är fortfarande milt och tyst omkring mig. Klockan är snart halv tolv och nu ska jag sortera ut ungarna i deras respektive sängar, krypa i säng, ge Mimmi en kram och sova. Gonatt.

10 kommentarer:

by Stfn sa...

Jag känner igen kicken efter ett uppträdande. Jag minns när jag jobbade på ett värdshus till tolv på natten och sedan skulle köra hem i en timme. Det blev oftast att jag bara satt i bilen och skrek för att jag var så uppjagad :)

"Klockan är snart halv tolv och nu ska jag sortera ut ungarna i deras respektive sängar.." - Fint! Ser det framför mig, fast då mer som när jag sorterar böcker eller film :D

Huskorset sa...

Ja. Sortera barnen är fint.
Men en fråga: Varför då inte rösta på FI redan i år?

Martin sa...

Skön prognostiserande analys! Plugga lite statskunskap med inriktningen "politisk teori" vettja. Till våren - på halvfart. Du kommer inte att ångra dig och du kommer att tillföra institutionen massor

Anders Sparring sa...

Stefan: Tack

HK: Därför att det är att kasta sin röst i sjön. Jag vet - om alla tänker så osv.. men jag är feg, följer inte med förrän alla andra gör det.

Martin: Det kanske jag gör också.

Huskorset sa...

Ssss. Du som är en sådan spjutspets!

Malinka sa...

Jag ska bespara dig "släpp sargen"-talet, men allvarligt – släpp sargen! :-D

Lovar och svär, om alla som verkligen ville rösta på Fi gjorde det i stället för att fega ur, skulle vi komma in med ... inte femton procent kanske, men en bra bit över fyra.

Sådeså.

Annars håller jag med dig. Fi kommer definitivt in i riksdagen 2014.

Malinka sa...

Förresten. En liten kommunröst kanske du vågar dig på?

Vi bjuder på godis! (Eller inte. Vår är visst den enda valstugan vid Sergels torg som inte delar ut karameller åt kidsen.)

Fritte Fritzson sa...

Malinka: Varför ska jag rösta på FI? Jag är själv feminist men jag har aldrig kännt att jag behövt kompromissa med mina åsikter när jag röstat på t.ex. Miljöpartiet och Vänstern. Kan du förklara vad det är i dessa två partiers agendor som ni driver så mycket bättre?

Fritte Fritzson sa...

Känt. Men det framgick kanske av sammanhanget.

Malinka sa...

Fritte, skillnaden är – mycket simplifierat – att vi lägger en jämställdhetsaspekt på alla frågor. Om du har dryga tre minuter kan du kolla in Gudruns förklaring om vad som definierar en feministisk miljöpolitik: http://www.youtube.com/watch?v=NV9X_hf5_gM

I just det här valet är skillnaden också att vi inte kompromissar bort en massa frågor. (Även om Ohly verkar ha släppt sin sarg nu, tack för det!)