torsdag 6 september 2012

Bilder gnetter

Nej! Det finns ingen bild på gnetter i den här bloggen och det kommer aldrig att göra det. Men just den frasen "bilder gnetter" är en av de vanligaste sökfraserna som leder läsare hit. Den och "jocke med kniven".

Jag har ett oerhört nervöst förhållande till löss. I skolan sitter lapparna uppe hela tiden "lusen är här igen, kamma dina barn". Och så ska man ta helgen i anspråk till att utrota de där lössen, det är tanken, att när ungarna kommer tillbaka till skolan är skiten historia.
Men så blir det ju aldrig. Det spelar liksom ingen roll hur mycket man kammar och utrotar, för vet ni - löss kan inte dö. Hur mycket man än jagar runt i hårbotten, så är det alltid en gnetjävel som lyckas smita in bakom något strå och som blir kvar, i väntan på könsmognad och ytterligare expansion. Det kliar i håret på mig nu när jag skrivet det här, känns ofräscht. Men trots detta, vet jag bara ett sätt att bli av med dem.
Att förtränga dem.
Jag erkänner inte längre hårlusens existens. Det finns inga löss. Det är mitt evangelium.
De är en modern myt. Som lämmeltåg, eller att SJ:s tåg aldrig kommer i tid.

Inga kommentarer: