söndag 10 juni 2007

blackbird

..singing in the dead of night.

Legenden säger att Paul McCartney skrev låten på natten i sin villa i Chelsea. På den tiden var han belägrad av fans som campade utanför hans hus dynget runt. När låten var klar lär han ha slagit upp fönstret till sitt arbetsrum och bjudit på en förhandslyssning. Det är Paul själv som berättar legenden och jag tror att han ljuger. Men Blackbird är en vacker hyllning.

Koltrasten är en vacker fågel. Jag är inte svag för fågelsång, men älskar koltrasten. Det tjatas och har alltid tjatats om näktergalen hit och dit. Näktergalen säger mig ingenting. Koltrastens sång är död och födelse i en rent tonföljd. Jag säger det en gång till: mellan maj och september har vi ingen vargtimme i det här landet. Det är koltrastens förtjänst.

Hon sjunger nu. Klockan är 02:31 och det ljusnar igen.
I köket står två glas vatten som säpovakter i givakt och väntar på att jag ska bära in dem till Mimmi. Jag gör det nu.

2 kommentarer:

Anonym sa...

DU SKRÄMMER MIG VERKLIGEN FÅGLAR SJUNGER BÄTTRE ÄN MÄNNISKOR HUR IRRITERANDE DET ÄN ÄR ???????

Anders Sparring sa...

que?
Värmeslag?