onsdag 27 juni 2007

Onsdag morgon

Nu hör jag hur ungarna vaknar där inne i vårt sovrum. Stella och Mårten sover väl fortfarande, men Alexander har vaknat och om jag låter han ligga där och sparka en stund på Stella, så sköter sig resten självt. Ja! Där vaknade hon med. Då är det bara Mårten kvar.
De brukar bli stressiga på slutrakan, våra mornar. Nu är klockan halv 9. Mimmi står i duschen och jag har inte hunnit dit än. Och som sagt, Mårten har inte vaknat än.

Det är skönt att det regnar och är 13+ i dag. När solen skiner kan man inte äta frukost som folk i vårt kök. Vi brukar sitta som vampyrer, hukande bakom cornflakespakteten och bara kisa med ett halvt öga. Men i dag är det kallt och molningt. Bra, för jag måste jobba. Fem dagar kvar, sen åker vi till Skönski. Det har varit svårjobbat på slutet. Delvis på grund av det fina vädret, delvis på grund av bloggen. Den tar ju en del energi. Men det får det vara värt.

Jag tog en bloggrunda här när jag hade käkat frukost. Micke Berg skriver att alla kvinnor blir lallande vrak bara de ser små bäbisar. Jag håller inte med honom. Så är det inte i min värld i varje fall. Män däremot. Gärna aggressiva män med mycket dåligt samvete bakåt. De blir plötsligt blödiga och uppsvallande ömma, på ett sätt som gör att man bara önskar att bussen var framme snart så att man fick ta ungarna i hampan och gå av.

Karin skildrar nunnorna och munkarna i sitt kvarter hemma i Paris. Benediktinersystrarna klär sig i asketiskt gråa kläder med ett träkors runt halsen medan dominikanerbröderna är mer cassual, med snygga glasögon och flerväxlade cyklar. Om jag vore kallad, skulle jag välja benidiktinersystrarnas outfit (dock med tydlig mansprofil). Kärvhet, mina vänner. Kärvhet!

Vilket leder mig tillbaka till vädret.
Tack gud att det får regna i dag. Låt det regna i fem dagar till.
Därefter:
Sol
Amen.

Men vad hör jag nu? Det är alldeles tyst i vårt sovrum. De har somnat om. Alla tre.
HALLÅ! VI MÅSTE JU GÅ NU!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, munkliv utan asketism är väl fullständigt meningslöst. Tagelskjorta ska det va.

Anders Sparring sa...

..och inga kalsonger.

Anonym sa...

Vad är du för vekling,,.duscha? Varför det? Väcker grannarna,kostar pengar,slöseri, bada på eftermiddagen istället..då får du tänka i lugn o ro, kolla din håriga bringa i löddret och ringa affärsamtal som en munk gör, liggande.Intressant är att ingen brud har vaknat till av min blogg? Jag vet inte vad det är med kvinnsen? Varför vill dom aldrig gå i svar, eller lägga till? Gud vad jag saknar det. I dag, skulle två kvinnliga polare bli plåtade. De har chefstjänster,har skrivit en fantastisk bok om våldtäkter, är över fyrtio. Nu,när dom ska plåtas till en baksidesbild, 2ggr 3 cm, byter dom kläder fem ggr, går o klipper sig, sminkar sig, är skitnervösa för att vara FULA på bild. Fan, ursäkta,men jag står inte ut med deras osäkra kvinnlighet. Den är direkt avtändande och oerhört sorglig.
herr berg

Anders Sparring sa...

För det första:
Duscha är ett måste annars blir det aldrig dag.

För det andra:
Jag vet inte om man kan lasta kvinnorna för deras osäkerhet.

För det tredje
Hur tror du att vår gemensamma vän T skulle ha gjort inför en sån där plåtning. 5 klädbyten räcker inte.

För det fjärde:
Vi ses på lördag. Tänkte ta med mig familjen och komma ner till fotoplanket. Bara det inte löddrar för mycket.

Anonym sa...

ja, fan dessa politiska diskussioner.Precis som jag anser att män ska ta hand om sina barn, så anser jag att kvinnor får sluta driva mot sin osäkerhet. När man är fyrtio borde man börja kunna luta sig mot sin kunskap,sitt ego och sin egen styrka. Jag har svårt för kvinnor som tjatar om att dom är fula,,,inga kvinnor är fula, men om dom tjatar om det blir dom fan fula.Att vara tretton är en annan sak, men en KVINNA..osv..
Jag kanske är en elak männska, men jag vill gott och det jag önskar mest i världen är att kvinnor tar sig själva på allvar och sitt arbete, o att männen tar hand om barnen..det är mycket viktigare än äktenskap, kärlek osv,,,balansen måste rubbas helt enkelt,,ses på lördag, ta med dig tusenlapparna du tjänat o köp en enkel bild av mig.
m

Anonym sa...

När jag joggade milen i morse,blev jag dyngsur Närjag gick upp till tvättstugan x antal gånger,blev jag än en gång dyngsur Och när jag cyklade ner till centrum ,för diverse inköp blev jag återigen dyngsur!Nu är jag inte dyngsur längre ,bara sur!!!!Hur kan du ens "yppa" ordet regn som någonting positivt!???Appropå din blogg Du skriver som en gud Du är bäst!!!!

Anders Sparring sa...

Tack!!!!

Apropå jogging. Jag var hos en ortoped i går. Han sa att jogging är dirket farligt. Han sa att joggingens fader föll död ner i spåret. och att det var rätt åt honom.
Själv har jag tydligen en meniskskada och joggarknä, vad det nu betyder.
En sak betyder det i varje fall: Om jag ska ta mig runt milen på Hellas i fortsättningen, måste jag gör det gående.
Viss intervall träning kunde man kosta på sig, sa han. Man ska tydkligen röra sig som en masai.
Det var vad han sa.

Apropå regn.
På måndag blir det semester. Då kommer jag också att bli dyngsur om det regnar.
Men nu:
Let it rain!

Anders

Helena von Hofsten sa...

Utan regn dör allt. Verkligen allt. Tack gode Gud för denna dag!

Anonym sa...

Jag hoppas VERKLIGEN att du skriver i din blogg, trots semester Jag skulle sakna dig och din blogg oerhört mycket annars! Om du joggar eller promenerar runt hellas,är vi ej lång ifrån varann!Vi kanske ses!!!