onsdag 27 juni 2007

manlig vänskap

I går kväll innan jag somnade, läste jag en text som handlade om Verner von Heidenstams vänskap med Strindberg. Läs den! Det är en klockren skildring av manlig vänskap. Om hur känslig den där nödvändiga prestigelösheten är. Hur en liten rubbning av statusförhållandet vänder djup vänskap till fiendskap.
Allmängiltigt så att det svider om det.

Per Gedin
”Verner von Heidenstam, ett liv.”
Kapitlet ”Strindberg”

Den är tjock och dyr, men om man slinker in på Söderbokhandeln på Götgatan, så kan man sitta i deras trevliga soffa längst in och smygläsa.

5 kommentarer:

Leopard sa...

Jag tycker otroligt mycket om din blogg. Ville bara säga det.

Och jag har uttalat ditt namn i diskussioner med folk. Tänkte att du ville veta det.

Anders Sparring sa...

Det ville jag veta,
tack så väldigt mycket.

Anonym sa...

Soffor är bra...

Anonym sa...

Bra tips. Tack. Är lite extra svag för Strindberg just nu...

Anders Sparring sa...

Lilla Blå:
När du ändå är inne på söderbokhandeln kan du också titta efter Per Gedins "Litteraturens Örtagårdsmästare". Där har du ett välmatat kapitel om Strindberg som inte går av för hackor.
Och ett om Per Lagerqvist som också är grymt.