torsdag 14 juni 2007

Shine on you crazy diamond

13th Floor Elevators, Roky Erickson sjunger You´re gonna miss me och jag lyssnar på den nu. Inspelningen är från någon gång i slutet av 60 talet och Roky är 21 om jag inte missminner mig.
21 år och redan så fullfjädrad.

Bättre än han är här blev han aldrig igen. Han sjunger hjärtat rakt ut ur kroppen. Att sjunga hjärtat ur kroppen, det uttrycket hör man ofta, men det passar aldrig så bra som det gör här. Roky, 21, inte komplett galen än, men på god väg, har under 2 minuter och 28 sekunder lyckats tygla lavaströmmen av idéer och impulser.
Nu riktar den mot oss och skapar en av 60-talets bästa poplåtar.

Det finns en video, eller vad man nu ska säga, promotionfilm, uppenbarligen producerad helt utan att Roky har haft något att säga till om. Bandet står i fonden bakom en stor swimingpool där halvnakna 60-”gals” och glada ”pals” simmar omkring och har det ”swell”. Några är uppe på scenen och jiggar med bandet, som har blommiga skjortor på sig och ler och sprallar som om de just har insett hur ”hipp” de är.

En bit in på scenen, truligt klädd i rekorderlig skogshuggarskjorta, liksom böjd över sin gitarr i en krum pose, står Roky och sjunger ”you gonna miss me” så att man inte tror att det är sant.

Det är bara att surfa ut på youtube och leta rätt på filmen. När du har tittat på den kan du passa på titta på de två korta inspelningar Rokys mamma gjorde med sin VHS:kamera hemma på gården någon gång 1983.

Roky är halvpsykotisk. I blicken finns ingenting. Gitarren är ostämd. Roky tar ett par accord, det låter skramligt och man tänker att näe vad hemskt. Men så öppnar han munnen och börjar sjunga och jävlar i min låda. Det är som om rent guld rann ur käften på honom. Gudalikt.

Leta efter den filmen också.

För övrigt ska Roky Erickson visst vara på benen nu igen, drogfri och färdigmedicinerad, på väg till Europa vad jag har hört.
Eller hörde jag rent av Hultsfred?

4 kommentarer:

Kai Stavre sa...

De gånger jag spelat plattor på Tranan har, och det har förvånat mig, Roky Erickson lockat fram flest till båset.

Av goda skäl.

Anonym sa...

-And I lay awake -Big dreamers never sleep....

Anders Sparring sa...

Du spelar Roky Erickson?
Det trodde jag inte.

Jag har lite svårare för de där sena 70-talsgrejerna när han lajjar med hårdrock. Night of the Vampire och så, men i början var han ju grym
Och vilken sångare!

Kai Stavre sa...

Jodå. Rösten. En del av låtarna, även senare alster. Two headed dog, It's a cold night for alligators och Mine, mine, mine.

Easy Listening.