tisdag 24 juli 2007

Jag vaknade klockan 10:15 av att jag drömde att den var 8:20. Vad säger det om mig? Det där glappet på en timma och 55 minuter, hur ska man tolka det? Jag minns bara svagt vad jag drömde om precis innan 8:20, men det var också något fullständigt vardagligt och opsykadeliskt. Att jag var på Västmannagatan, typ, inget mer. Vad säger det om mig? Antagligen ingenting. Eller? Någon sa att vad man än drömmer om, så drömmer man om sig själv. Eftersom det inte fanns något subjekt i drömmen om Västmannagatan, måste det betyda att Västmannagatan var jag. Det tål att tänkas på. Den är ju rätt så lång, så det det skulle kunna stämma.
Men å handra sidan, jag är inte säker på att det var Västmannagatan. Det kan ha varit Birger Jarlsgatan. Slutet av Birger Jarlsgatan, alldeles i närhten av Wennergren center. Vad säger det?

Resten av familjen ligger fortfarande och sover tots att klockan är närmare 11 nu. Lille Alexander var i full gång fram till klockan halv 2 i natt, Stella låg på sin madrass och spelade DS och Mårten lekte med riddare. Och jag bara låg och läste deckare. Lite avtrubbad blir man så här på semestern. Som det där med dataspelsspelandet. Några av ungarna här i huset satt mellan 12 på dagen och i varje fall fram till halv 2 på natten och spelade, i princip utan avbrott. Och vi bara: Ska ni ha middagen här eller vill ni komma ut till oss?

I dag har vi i varje fall lite väder igen, så nu kan de inte skylla på det.

6 kommentarer:

Kai Stavre sa...

Och så leker vi veckotidningspsykolog:

Gissar att du, bland dina läsare, här inte fiskar efter ett svar om drömmens betydelse men (och utan att loda särskilt djupt)det verkar inte osannolikt att intryck från hemstaden sipprar fram i en dröm. Men Västmannagatan och Birger Jarlsgatan är inte bara "tomma gator"...

Kanske du, som har på semester Gotland, längtar hem till storstaden igen?

Men det där med Wennergrens Center kan (också det) vara mer komplext.

Kommer att tänka på två andra saker, (båda med filmanknytning): Dels vad David Lynch sagt om "The Straight Story" (apropå att det är hans "enklaste" film) och dels på den där scenen i Triers "Riket" då Bulder i en dröm har möjlighet att förvandla sig till vad han vill inför några lejon (?) och förvandlar sig till... en pingvin.

Anonym sa...

Jag drömmer att det snöar där ute,si så där en gång i veckan, vad tyder det på ,mån tro?Det är ju ingenting jag längtar efter precis!!

Kai Stavre sa...

Kanske att det är dags att tvätta fönstren :-)

Anders Sparring sa...

Men varför Norrtull? Jag är ju en söderkille? Är det dags att komma ut som folkpartist nu eller. Appropå snöar: snö = stress, i varje fall när det gäller mig.

Kai Stavre sa...

Eller varför inte omvärdera Norrtull och Vasastan...

Anders Sparring sa...

Du har fullständigt rätt.