torsdag 2 augusti 2007

En liten stund till

Nu har jag sagt "en liten stund till" till Mårten i ungefär en och en halv timme. Han sitter framför en dator och spelar bolibomba. Det ser rätt gulligt ut med den där lilla människan framför den där stora datorn, men jag undrar...man blir väl varse om så där en sju, åtta år som Micke Berg sa.

Huset börjar tömmas så sakteliga. I morse for Mimmis syrra med son hem till stan och lämnade ett ödsligt litet tomrum efter sig. Jag minns när jag var liten och bodde på landet, hur deppigt det var när sommargästerna började åka hem. En bit in i augusti började de försvinna en efter en och man fick en klump i halsen som växte i takt med att gräsmattan avfolkades nere på den kommunala badplatsen. Tillslut var det bara jag och mina bonnakompisar kvar. Vattnet var varmare än på hela sommaren, men man hade inte längre någon lust att bada.

Kojan är långt ifrån färdig. Den ska växa minst 4 meter upp i trädet har jag bestämt. En trappa upp till ett litet skjul (ursäkta men är det rättstavat? Det känns inte så..) där ungarna kan sitta och tjyvröka när den dagen kommer. Med lucka i golvet och en liten burk med skeppskorpor och tändstickor. Lite klassiskt sommarlov så där. Det kanske kan hålla dem borta från datorerna. I vilket fall som helst blir det fler resor till brägårn i Hemse.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Oj,oj,oj det där ser farligt ut!Den andra kojan ser lite mer"stabilare" ut.......,,"Handy man" eller "miracle man"???

Anders Sparring sa...

Handy, helt klart. Här litas inte på några mirakel inte. Ordentliga räcken och feta reglar ska det vara. Nä, bilden är mest en illustration. Mer trädhus kan det ju inte bli. Jag gillar trädhus. Gillar bilder av trädhus.

Det kanske är därför jag är så förtjust i Jan Lööf..

Anonym sa...

vilket schysst koja,,,datorerna,,gör så här. Plocka bort dom bara. Dom finns inte på landet. Från första dag till sista är det datorlöst på landet. I grekland, tre månaderhar vi inte tv eller dator,,,det gör underverk med det sociala, eller så har du datorn som lördagsgodis..du kommer att få ett helvete framöver,,jag ser det redan.
m

Anonym sa...

Ja,Jan Lööf vet ju vad det handlar om.......

Kai Stavre sa...

Så att du vet inför framtiden: din stavning av skjul är korrekt.

Anders Sparring sa...

skj, sk, sj, sch, tj, stj, ch, sh, kj och så vidare, de är svåra de där.