måndag 17 september 2007

Baka!

Jag skulle verkligen vilja rekommendera alla som läser här att baka mer bröd. Jag bakade ett par bröd i går kväll och i samma stund bröden ligger där på gallret och luktar gott sprider sig en på gränsen till from stämning i lägenheten. Man går och lägger sig med en känsla av att ha uträttat något stort och det är lättare att komma ur sängen på morgonen. Frukost med nybakt bröd och koo:s apelsinmarmelad, bättre kan det inte bli.

Jag skriver inte det här för att jag vill framstå som överdrivet mjuk eller jämställd eller myspysig. Jag skriver det för att jag älskar att baka. Och för att utbudet av bröd i butikerna är så fruktansvärt uselt att vilken klåpare som helst med tummen mitt i handen kan baka ett bröd som slår de där pinsamma butiksbakade bakeoffbröden man erbjuds på Sabis med hästlängder.

Ungarna blir snälla när man har bakat bröd (det blir de inte när man har bakat bullar, då blir de sockerstinna och snor runt i köket som aggressiva getingar). De känner sig trygga. De går till skolan och dagis med en känsla av genuin folkhemsk svennighet i ryggen. Det mår de bra av.

Baka bröd:

8 dl vetemjöl
3 dl rågsikt
1 dl hela linfrön.
25 gram jäst
4 dl kallt vatten
½ msk salt
½ msk sirap.

Blanda samtliga ingredienser och knåda dem länge. Upp till 20 minuter. Ju längre desto bättre.
Låt degen vila i 90 minuter
Stjälp ut degen på bakbordet och forma den till två lika stora bullar. Jobba försiktigt med degen. Var försiktig så att du inte bakar in nytt mjöl i den.

Låt bullarna vila i 35 minuter och sätt ungnen på 250 grader. (Låt plåten vara inne i ugnen så att den också är varm när det är dags att grädda.)

Sätt in bröden, sänk värmen till 225 grader och grädda i 35 – 40 minuter.

Vänta tills bröden har svalnat. Frys in ett och servera ett till frukost dagen där på.

Livskvalité!

8 kommentarer:

Kai Stavre sa...

det kan bli bättre anders...

koo's aprikosmarmelad.

Anders Sparring sa...

robertssons ingefärs...

Anonym sa...

Bäst är ändock ungsvarmt bröd med bara lite extrasaltad margarin (eller smör om man är sån)...

Anonym sa...

Nya recept-Nya utmaningar-Det blir nog brödbak redan ikväll!(Mums)

Helena von Hofsten sa...

Fint skrivet! Jag önskar att jag vore lika duktig som du. Jag fixar inte det där med jäst och fingervarmt vatten, det vill sig inte, så jag har slutat försöka, slutat köpa bröd också för den delen - för egen del alltså. Ungarna älskar Påål och Pågen och Polarbagarn förstås. Hushållsnära bagare.

Anonym sa...

åh, jag kommer att tänka på en diktrad av anna jörgensdotter, just vid den minns jag att det var så lätt att gråta. går ungefär så här (förlåt om något ord är fel nu):"och jag tuggar det nybakta pappabrödet och tänker att om jag tuggar tillräckligt långsamt så kanske tiden stannar". Jag rekommenderar varmt "homecomingqueen", den är förankrad i svensk vardag och barnvärld på det bra sätt som även dina texter här. mvh.

Anders Sparring sa...

Peter: Jo, men jag pallar inte ugnsvarmt bröd. På vilket sätt vill jag inte gå in på. Men när jag var liten bakade alltid pappa på tisdagarna, så att bröden var klara lagom till spanarna på Hill Street. Det var fantastiskt. Med honung på. Och en kopp te.

Anonym: Lycka till!

Helena, läs noga nu: VATTNET BEHÖVER INTE VARA FINGERVARMT. Det är tvärtom bättre om det är kallt. Jäsprocessen kommer igång ändå. Den tar ungefär dubbelt så lång tid, men ger desto bättre effekt.

Anonym: Jag älskar de där raderna. Jag hade inte läst eller hört dem förr, så tack!

Helena von Hofsten sa...

Ja, ja - jag är så hilma insnöad på att det SKA vara fingervarmt, för att jag en gång lärt mig det, att jag inte ens ser att det står kallt vatten. Min brödbaksfobi kanske i själva verket beror just på att jag inte läser ordentligt, i receptet alltså.