tisdag 25 september 2007

väl använda skattepengar

Nu, klockan 23:18 hör jag hur några spelar fotboll på den inhängnade planen på skolgården här utanför. De kanske är fulla, men de spelar i varje fall fotboll. Tidigare i kväll var vi ute med barnen och for runt där nere. Jag försökte röka cigarill samtidigt och det gick bättre än jag hade trott. I dag har jag varit hemma en hel del och den där fotbollsplanen har varit bespelad precis hela tiden. Det har legat som ett sorl över kvarteret. Ett konstant spelande och ropande och hejande. Klockan 08:30 i morse spelade tvåorna brännboll när vi gick förbi på väg till sexårs. Ungarnans kusin gjorde frivarv precis när vi passerade. Det gör man en gång i livet. Vi var där. Vad är oddsen för det? Den där fotbollsplanen. Den måste vara belagd med ett supermaterial. Vissa ungar spelar med inlines. Morsorna drar sina barnvagnar. Ettåringarna kryper runt vid sargen och dräglar på den. Hundarna kissar där. Katterna slåss. Vid nyår och påsk samlas ungarna och drar av sina smällare på den. Den är mjuk och ändå så hård. Till och med vid tretiden vissa nätter spelas det fotboll där nere. Utan annan belysning än gatlyktorna utanför.

10 kommentarer:

Fotograf Mats Lindfors sa...

Nästan alltid roligt att läsa din blogg. Du får ihop något intressant av nästan ingenting. Men det är nog dom där sakerna som du skriver om som gör livet.

Anonym sa...

Fan Sparring, du är bra. Förra inlägget med vem du är riktigt bra skrivet ( ta det från en som jobbat som frilans i 15 och som skriver låtar). Skriver du krönikor eller så för någon tidning, om inte borde du testa.
Själv är jag ute med Mr B på någon slags turné. Ikväll är det Årsta. Sitter på hotellet i Kristianstad nu och det är dags för frukost. Enda bra med hotell för övrigt.

Anonym sa...

Ikväll är det Mjölby. Årsta blev det för jag fick en lapsus efter ha läst ditt inlägg.
Fan.
Kaffe nu!/Lerneby

Anonym sa...

"Ungarnans kusin gjorde frivarv precis när vi passerade. Det gör man en gång i livet. Vi var där. Vad är oddsen för det?"

Oddsen är sjukt låga. Den subjektiva sannolikheten är mindre trolig än den objektiva sannolikheten. Men du har säkert inte studerat statistik. Om någonting händer, så händer det till 100 procent.

lerneby: Ja, Anders borde få en permanent kolumn i "Vi föräldrar".

mats I: nästan ingenting, det är exakt vad det är. Banalt så det förslår.

Banalt är sexigt, banalt är häftigt, banalt är livet...

Anonym sa...

Signatur ovan:
Holger

Anonym sa...

"Alltid"lika trevligt att läsa din blogg,och då helst utan"Holgers"intrång!-I mitt område,trädgård,lekplats har dom större barnen tagit överhand.Dagarna är oftast lugna,"men det blir alltid värre framåt natten".Då kommer dom hänsynslösa glädjedödarna fram,och saboterar den lilla idyll som fortfarande finns.-Och visst ryter man ifrån titt som tätt,men ingenting händer....Så antingen flyttar man eller så blir man kvar ,och försöker låtsas som om ingenting har hänt.Jag gör det senare...och uthärdar dess påfrestningar!!!!

Anders Sparring sa...

Mats l: Tack så väldigt mycket för fina ord.

Lerneby: Lycka till. Hur funkar turnerandet. Får du inte fruktansvärda tomhetskänslor av alla hotellnätter. (det brukar jag få, inte för att jag har varit ute på turné, men hotellnatt i Malmö brukar räcka för att jag ska gå ner i en riktig svacka. Synd att ni inte ska göra Årsta, vi har ett riktigt fint folkets hus här. Jag spelade där själv med ett punkband på ett verdandimöte 1987.

Anonym: Jobbigt om du måste flytta. Faktum är att jag själv minns hur vi tog över lekplatser i tonåren. Vi upplevde liksom att vi inte hade någonstans att ta vägen, och så blev det gungparken och karatesparkar på ungarnas klätterställning. Hoppas det löser sig för dig.

Holger: Håll dig till statistiken du och sluta läsa blogg. Det har du inte nerver för.

Anonym sa...

Jag har mycket nerver för att läsa blogg. Till skillnad från 70-, och 80-talen så kan man interagera per distans. Då kunde man bara kommenter saker på tv:n, inte ge sin åsikt till alla som såg tv-programmet.

Att läsa innebär också att man kan reagera.

Anonym sa...

Holger

Anders Sparring sa...

OK Holger.
Rock on!