tisdag 16 oktober 2007

Taxi Driver vs Blades of Glory

När jag väntade på att Stella skulle dansa sin streetdance i torsdsags satt jag i trappan utanför och bläddrade i tidskriften "Chili". Chili riktar sig till gymnasieungdomar förstod jag, så jag ska väl inte säga nåt, men ändå..
På ett uppslag recenserade man nya DVD:er och satte betyg.
Skalan gick som alltid från ett till fem (röda chilifrukter). "Taxidriver" fick 4. "Blades of Glory" fick också 4.
Och man kliar sig i huvudet och tänker att nu ska jag inte vara en sur gammal gubbe här. Blades of Glory är självklart värd 4 chili. Om inte mer. Och Taxidriver är VERKLIGEN värd 4 chili. Faktum är att det är en skandal att den inte fick 5. Den borde kanske till och med få 5+. Eller 6. Jag ska inte vara en sur gubbe, men jag blev det där och då, för jag tänkte att om man inte kan skilja ut en av världens bästa filmer ur floden av roliga amerikanska komedier, då är det dags att se över betygssystemet.
Det är samma sak när man tittar i DN. En kväll visas till exempel Blow up på en kanal och den har fått 4, samtidigt i en annan kanal går Änglagård, 4. För mig blir det här en omöjlig figur. En sån där geometrisk kubkonstruktion som biter sig själv i rumpan, fast det borde vara omöjligt. En synvilla nästan. För det är ju på de där siffrorna man tittar, och gör man det, kan man luras att tro att Änglagård faktiskt är lika bra som Blow up. Eller att Taxidriver och Blades of Glory lirar i samma liga.
Men så är det inte.

5 kommentarer:

Oa sa...

Haha!
Hej gamle sure gubbe. (hmmm, jag är ännu äldre....)
Håller med dig om båda två filmerna.
"Taxi driver", men inte minst "blow up" (jag antar, hoppas och tror att det är Antonionis film du avser). Den är nästan i samma klass som (ok, i samma klass) som Godards "Till sista andetaget".
Långt ifrån "pirates of caribean" och "Ett päron till farsa" (1+2+3+4.....)

Vet du, vi blev så trötta på alla TV-kanaler som i princip visar samma saker så vi sade upp vårt TV-licens ( fast vi var tvungna att BEVISA att vi inte hade en tv-mottagare. Hur? Ja, det räckte med att vi sa att vi kastat den...).
Sedan hyr vi filmer.
På biblioteket men mest via Lovefilm, så det kommer två filmer ungefär var tredje dag. Och vi väljer vilka saker vi skall se.
OCh det blir inte att man zappar, för det går liksom inte.

/anders

Anonym sa...

Du har helt rätt i att det är fyrkantigt att jämföra en otroligt bra film som Taxi Driver med en annan film som också fick 4:a. Jag tror att problemet ligger i betraktarens ögon som du säger. Chili är en ungdomstidning, och det är kanske färre ungdomar som är lite mer mogna personer som kan ta till sig (och uppskatta) djupet i filmer.

Det finns ett otal filmer som är bra, men de har inte tillfört historien särskilt mycket, medan stilbildande mästerverk är odödliga.

Holger

Karin S sa...

Det visar väl också att recensioner i ORD säger mer än några trubbiga siffror!?

Anders Sparring sa...

Absolut.
Siffrorna gör det lättnavigerat, javisst, men de bidrar nog också till att färre läser recensionen.

Anonym sa...

Karin du har otroligt rätt. När jag väl börjat uppskatta DN:s ograderade filmrecensioner så börjar de sätta betyg.

Holger