tisdag 27 november 2007

Svenska akademien

Jag tog mig en bloggrunda och tänkte visa mig på styva linan, så jag lämnade en snajdig kommentar på Peter Englunds väldigt fina - det måste jag säga - blogg. Så när kommentaren var oåterkallerligen publicerad, upptäckte jag att jag hade lyckats peta in ett rätt så jävla pinsamt stavfel. ELLEGANT. På akademieledarmotens blogg.

Antagligen har han redan printat ut det och lagt det i sin mapp med roliga klipp till lunchen på torsdag. Jag kan se framför mig hur Kjell och Horace och Katarina och grabbarna sitter där, lite på fyllan och fnissar åt mig. "Ellegant. Vem skrev det? Anders Sparring? Det ska vi lägga på minnet. Honom ska vi mota ut i kylan, när han väl har kommit in i värmen."

Äh, men jag skämtar. Men Svenska Akademien är, som grupp betraktat rätt kul att tänka på tycker jag. När jag gick på DI och det där med dokusåpor var nytt, planerade jag och en klasskompis en fejkad dokusåpa där hela Svenska Akademien levde inlåsta i en stuga på Skansen. Eller om de rent av bodde där frivilligt, jag minns inte. I varje fall ägnade de dagarna åt rätt så låga intrigspel. Horace var kär i Katarina, kommer jag ihåg. Han hade skrivit hennes namn i handen, och tvingades till brottning när Lars Forsell försökte bända upp hans fingrar för att se vad han hade skrivit.
Lite såna grejjer.

Ett par år senare hade jag en motsvarande idé om den socialdemokratiska regeringen. Någonting i stil med grabbarna på Fagerhult, tänkte jag, men med bara en grabb. Och femton dovhjortar.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Nu har jag ägnat en alldeles för lång tid åt att leta efter din kommentar men inte hittat den. Slutade när jag började fundera över vad jag egentligen höll på med.

PE:s blogg läser jag också, men kommentarerna (säkert inte din!) är så oerhört högtravande och litterära att jag bara måste skölja ner dem med ett par modebloggar.

Anders Sparring sa...

Jag tror att han läser dem innan han publicerar dem.

Roligt: "bara måste skölja ner dem med ett par modebloggar"

Anonym sa...

Äntligen min dator fungerar igen!!!-Eller också inte..???Nu eller aldrig,kanske??Ha ha ha ha,dom där stavfelen känner jag igen!!!Men vem bryr sig,egentligen??Ditt sinne för humor,gör denna blogg än mer välsignad..,än någon annans!!!

Hexmaster sa...

Kommentar ang. Snövit-kommentaren: Om du inte känner till Alan Turing och hans öde så måste du ta reda på det. Han tog också intryck av äpplet.

Anders Sparring sa...

Känner inte till. Men håll med om att det är en grymt el(l?)egant scen?

Hexmaster sa...

Jättekort: Alan Turing kan ses som datorns fader (han räknade på hur en sådan skulle kunna fungera, rent teoretiskt, innan någon fanns i sinnevärlden). Han var under kriget med om att knäcka tyskarnas kodmaskin Enigma. Han var också homosexuell, vilket var förbjudet på den tiden. När detta kom ut fick han hormonterapi för att "kureras", men blev istället deprimerad och tog livet av sig - med ett förgiftat äpple, direkt inspirerad av scenen i Snövit.

http://en.wikipedia.org/wiki/Alan_Turing
http://www.youtube.com/watch?v=mb7g5T9G2VA

Anonym sa...

Lite humor har han säkert!!!-Många personer"dör",med ett leende på läpparna...

Elisabeth sa...

På vissa bloggar, och då menar jag inte din, så känns det ofta som om man besöker klubben för inbördes beundran...typ!

Ja stava inte så bra heler alla gångär... det värkar funka endå! Det är ju vad vi skriver, och det vi lyckas förmedla mellan raderna som är det viktiga! Tycker jag!

Ha det gott..

Anders Sparring sa...

Jo män för mej är stafnignen vikrig ajg är ru fröfattrare.