tisdag 13 november 2007

vissa dagar

Vissa dagar. Jag tvångskontrollerar inläggen en gång i halvtimman. Inga kommenatarer. Överspringshandling, brukar en av mina kompisar här på kontoret säga. Jag tog lunch istället. Det är 70 meter upp till korsingen Erstagatan där tobaken med lilla postskylten på dörren ligger. Jag postar tre förlåt-brev och två fakturor. Det är kallt och blött och jag halkar runt i gympadojjor utanför Konsum och försöker göra en inte för snäv sväng in för att skona knät. Jag undrar hur det gick för Mårten i dag? Ny overall hade han och nya vantar, men bara ett par höstskor på fötterna. Jag lämnade honom i stora Blecktornsparken klockan 10.00. Vi kunde se hans dagisgrupp på långt håll genom allén på Katarina Bangata. Som en liten neongrön orm kämpade de sig över vintertullstorget mot parken och värmestugan med saft och mariekex. Det vita guldet, skriver Micke Berg, men jesus, jag vi har inte köpt vinterskor än och snön faller med flingor som blöta handflator över stan.

Vissa dagar. Kastanjen utanför blir ett fult grafiskt raster mot husen på andra sidan gatan. Där inne kostar en trea 4 och en halv miljon. Jag drömmer, men om det ska kunna bli verklighet krävs det mycket mer av mig än en jävligt bra blogg.

5 kommentarer:

Helena von Hofsten sa...

Fint. Dina "pappatexter", stämningen, det sköra, närheten.

Men när man läser din nya svarta blogg är det randigt överallt sen. Ja, ja, jag börjar väl bli gammal... Fast läckert är det, med svart.

Anonym sa...

Intressant kommentar, om texten o ränderna, flera har sagt samma sak till mig,,,måste vara åldern?
berg

Anders Sparring sa...

Svarta ränder. Hmm, inte bra.
Måste kanske byta. Läsvänlighet är viktigare än image.
Ska tänka på saken.
Det är bara det att jag tycker att svart passar bra just nu.
Kongenialt?

Fotograf Mats Lindfors sa...

Din blogg är ofta helt underbar att läsa. Läser varje dag. Men som den är utformad nu så bränner de vita textraderna fast i näthinnan en lång tid efteråt. Det är nog inte åldern som gör det. Svart är snyggt, men fungerar bäst till bilder. Läsvänligt är svart text på ljusgrå bakrund t.ex. Enligt mina erfarenheter.

Anders Sparring sa...

Ett tips till de som tycker att vit text på svart botten är svårt att läsa: Skriv ut texten på papper, då får man den som svart text på vit botten stället. (och så kan man spara den i en pärm med ryggmärket: "Sparring blogg, november 07" osv.)