fredag 15 februari 2008

arom

Jag fick ett litet copyuppdrag till syrrans cateringfirma och medan jag jobbade med texten insåg jag hur roligt det är att laborera med smaker även i text. Om man har någorlunda koll på hur olika smaker bryter av mot varandra blir det liksom ett äventyr i sig att skriva ”till rensteken serverar hon gärna bulgur med riven västerbottenost och granatäpplekärnor”. Man känner sig lite som Mozart, som komponerade direkt på papper och kunde höra musiken i huvudet medan han skrev partituret.

Hon är grym på att laga mat min lillasyrra (och min brorsa med, men det är en annan historia) och hon hittar just smakbrytningar som man inte trodde fanns. Jag antar att det finns en miljard synapser extra i hennes huvud för just det ändamålet. När hon drev salladsrestaurang på Erstagatan hade hon full lunch i den lilla lokalen mellan 11 och 14. Det fanns 12 sittplatser inne och 8 ute och vissa dagar hade hon 200 lunch. Ibland ringde hon mig och väste i luren att jag skulle rappa mig på till konsum och köpa mer romansallad, för den är slut och du måste komma nuuuu. Jag kommer ihåg att jag utarbetade en liten tradition att alltid äta en viss smörgås från hennes meny inför tuffa deadlines, alltid samma, och om någon ingrediens var slut gick jag själv och köpte den.

Ja, ja, det var tider det. Nu är hennes café stängt och i samma lokal ligger en kaffebar där jag först nu börjar känna mig hemmastadd. Inredningen är ny, men det lyxiga golvet som hon la in en gång för många år sen är kvar. Och något av doften kanske. Granatäpplekärnor mot västerbottenost. Fina grejjer!

En annan sak: Ordet ”bassäng”, jag läste det i kväll som för första gången. Det måste vara ett av svenskans fulaste ord. Och ett av de vackraste.

7 kommentarer:

b a n d s t i g e n sa...

Jag beställer genast "syrrans" kokbok. Ordet: "lasarett" är på väg att försvinna ur vår vokabulär.

Ingela sa...

Bassäng är verkligen en blandning av fult och fint. Jag kan tänka mej att äga en bassäng. Pool låter lite mindre och mer njurformat eller runt. Jag vill bo i den där bilden.

Karin S sa...

Bassäng, ja, det är konstigt. Franska antar jag - bassin, och här används det om alla sorters "urskålningar", liksom om floders vattenuppsamlingsområde och människans höfter (inte kammarna då) - antar att man kollar på skelettet, det bildar ju som en skål där inne.
Le bassin de l'Ile de France, det är hela den jättestora slätten kring Paris i vilken Seine rinner ned - antar jag.
Det tycker jag är flott.

Om simbassänger däremot säger man piscine. Fråga mig inte varför.

I övrigt håller med dig om svensk teves nonchalans vad gäller barnprogrammen, så var det redan då jag var barn och hockeyvm. Jämt var det hockeyvm. Inte klokt.

Anonym sa...

Ha,ha,ha...Med dessa ord,förgyller du denna"fredag"-Dagens första leende,ger jag till ordet"bassäng".Dagens andra ger till"solen",snön och"några få minusgrader"!!-Appropå"fula ord",många av"dessa"vokabulär"-Innehåller ofta bokstaven"ä"...Wa-sa-bi-Va-sa-du?-Dagens tredje....

Peace in mind sa...

Jag gillar ord, och därför hamnade jag här! Och det lilla spår jag lämnar gör jag för att jag själv uppskattar när andra gör detsamma hos mig.

Karin S sa...

K, du menar nog bäcken.
Ja, det gör jag nog.

Anders Sparring sa...

bassäng, lasarett, bäcken. 3 ord med samma klumpiga skönhet.

Jag läste ordet bassäng i en text som beskrev fontänens beståndsdelar: bassäng, skulptur, vattenspel.

anna: nu ska jag avlägga besök hos dig.