onsdag 13 februari 2008

Saaaaatan

Nu är klockan 18:10 och bolibompa skulle ha börjat för 10 minuter sen. Istället sänder SVT en repris av gårdagens skidskytte. En REPRIS! Och jag vet fan inte vart jag ska ta vägen. Det är så fruktansvärt typiskt.

Jag har jobbat med barnTV i 10 år nu. Svensk public-service barnTV till på köpet. Något som vi borde värna om. Ett fält inom vilket vi är världsledande och där vi årligen plockar hem säckvis med internationella priser. Och som jag och alla andra som är inblandade är mycket stolta över.
Men det är inte SVT. Jo, barn/ungdomsfolket är ju det, och en och annan uppe på drama kanske, men i övrigt finns det ingenting som heter omsorg om svensk barnTV inom den där koncernen. När barn/undom ordnar sina mingelfester är det INGEN från storTV som kommer. När budgetar ska göras kommer barn sist. Nu är det OS i peking, så följaktligen blir det en lågbudgetjulkalender. För sport gillar dom - uj-uj-uj. Så fort det är minsta hockeyturnering skjuter man hela trablån framför sig och klipper barnprogrammen i baken. Ungarna sitter där på sin älskade bolibompatid och tittar hålögt på när några semiprofesionella hockypajasar snurrar runt på globenisen i någon som heter LG hockeygames eller vad det nu är för elände de hittar på för att tugga tid från barnprogrammen.

Telefonnummret till SVT:s växel är 08/784 00 00 (+4687840000 om man ringer från utlandet), be att få bli kopplad till tittarombudsmannen.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Sport - djävulens påfund.

Ingela sa...

Fin rubrik det blev. Har själv fantiserat om den de senaste dagarna.
Barn får inte bort prioriteras, och inte barnprogrammen heller, skam till den ansvarige, men bryr dom sej om man ringer?

Anonym sa...

Jag tror inte det, men det finns inte så många andra vägar.

Anonym sa...

Det sista lät hotfullt och spännande.

Anonym sa...

En annan satt o såg på tävlingen, tyckte efter ett tag att jag kände igen förloppet från dagen innan. Märkligt på alla vis,,,varför sänder man ett söndertröskat skidlopp där alla vet vad som skett på bästa barnprogramstid? Verkar inte klokt, helt enkelt.
proggis

Anders Sparring sa...

Sanningen är väl att damernas stafett blev inställd och eftersom de är så fruktansvärt dåliga på att improvisera på det där företaget valde de att tugga barnTV-tid ändå (dvs som planerat)

b a n d s t i g e n sa...

Go Anders go! Jag gillar sport, men hejjar på ändå... Tur att jag är oinitierad i "TV-världen", finns säkert massor jag skulle rasa över.

b a n d s t i g e n sa...

Nu i dag den 14 feb kl 18.15, hände det oss, nu känns det mycket värre.

Anders Sparring sa...

på sanning? I dag igen? Kan de inte köra eländet på 24:an?

Anonym sa...

Siffror upp till tolv skriver man med bokstäver, sedan med siffror. Vänligt tips till en författare!

Anders Sparring sa...

Såna där regler är till för att brytas.
Men tack för tipsen och det hedrande epitetet.