torsdag 13 mars 2008

mitt i pausen - ständigt dessa siffror

Vanlig morgon. Jag vaknade klockan 04:45 av att någon hade kissat i sängen. Men det gör inget, jag gick och la mig 22:30 i går och kunde somna om efter en kort stund och sov ända till 06:30.

Varför dessa siffror? Jag kommer på mig själv med olika matematiska uträkningar i huvudet nästan jämt. Just innan jag somnade hade jag räknat ut hur mycket sömn jag hade hunnit med och hur mycket jag hade kvar. Och sen när jag att spänd som en fjäder vid frukostbordet och tittade på tidningen, la jag ihop summorna och kom fram till 7 och en halv timma. Och tänkte en stund på hur mycket pengar jag har på ena kontot. Och det andra. Och på hur mycket som ska ut.

DN-på stan hade köpt en röd soffa som de drog runt på stan och bjöd "helt vanligt folk" att sitta i för en pratstund. En ung kille som hade varit uteliggare sen -01 fick soffan tillslut. Han skulle flytta in hos en kompis men hade inga möbler.
Hur ska det gå för honom, tänkte jag. Soffan var så ful att jag är rädd att han kommer att skrämmas ut på gatan igen, av rent estetiska skäl.

Jag sitter på Spuntino.Kiillen vid bordet intill berättar att han käkade 8 vofflor med sylt och grädde i går kväll klockan 11. Sen gick han och la sig. Ständigt dessa siffror. Ständigt detta räknande.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kamreren i dig? Packa en liten tänkt resväska åt honom, sätt på honom bermudashortsen och ett par solbrillor och kicka honom till Bahamas ett slag.
Mental träning, gosse. :) Men strunta i att räkna ut hur många km det är till Bahamas... hör du mig!?

Peace in mind sa...

Känner igen, har en väckarklocka med displej i taket - hur fånigt som helst - och siffrorna håller koll på en där uppifrån. Tänk vad optimalt att somna 22.22 och i drömvärlden skulle termometern visa 22 grader också. Då kunde vi glömma våra goretex och galonisar!

Anonym sa...

Anders,du är inte ensam...När det"matematiska"i hjärnan,tar överhand-Känns huvudvärken oåterkallelig....Jag förenar detta"vansinne"med korsord.-Alla"grubblerier"på ett ord,eller hur"många möjliga synonymer"-Detta ord"förenar"det andra...?-Men killen på"Sputinos",mådde nog inte så bra i morse,han heller....???

Anonym sa...

Anders Sparring? Tror jag träffat dej, på ett tåg på väg till Värmland för sådär 12-13 år sen.. Du skulle hålla i ngn sorts teaterkurs?

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Borsökna Östergård sa...

Du verkar besvärad, vilket får mig att tro att det är ett grymt tvångmässigt räknande som i sin tur får mig att tro att det är something else that is the real issue... Fast du är rolig. Alltjämt. En giraff är 5,5 meter lång (säger de just nu på Bolimboma...menar de inte hög?)