torsdag 31 juli 2008

I samtiden


Det är rätt synd att jag inte har en kolumn i till exempel tidningen City. Då skulle jag ha den här bilden som bylinebild. Och jag skulle kalla min kolumn för "i samtiden" och jag skulle varva dagsfräscha bilder med korta snärtiga reflektioner kring sånt jag har snappat upp på T-banan mellan låt säga Gamla Stan och Rådmansgatan. Aktuella ämnen och frågeställningar skulle avhandlas och analyseras. Rätt så tunga moraliska dilemman som fildelning eller stamcellsforskning, såna där frågor som man tillsätter kommitéer för att fördjupa sig i, skulle tas ner på sunt förnuft-nivå, avhandlas och lösas på max 50 tecken och alltid avslutas med frasen: "tycker jag, tra la la." Och så bilder på solnedgången över Västerbron eller någon försäljare av Situation Stockholm som hälsar jättegulligt på ett barn i barnvagn. Lite som den här bloggen. Vad tycker ni? Grym idé va?

2 kommentarer:

Huskorset sa...

Tryckte för snabbt där...
Alltså, jag var krönikör varannan vecka förra sommaren & hösten i Göteborgsupplagan innan dom lade ner den. Jag hade jättehybris och tyckte vissa krönikor var för bra, så dom sparde jag för framtida bruk. De blev aldrig tryckta. Så kan det gå. Men jag har sparat de publicerade på hemsidan. Ifall någon någon gång kommer att förstå min storhet. Som trots allt inte riktigt framgår där, eftersom de riktigt bra just - inte kom i tryck.

Jag undrar om storhetsvansinne är en nödvändig egenskap för sökande när det ska anställas av krönikörer och kolumnister?

Ett väldigt roligt inlägg!

Anders Sparring sa...

Tack, storhetsvansinne, javisst, jag har i perioder tunga krönikedrömmar - PÅ RIKTIGT, och nu är det jag som ögonaböj går och kollar upp din hemsida.