lördag 12 juli 2008


Jag har inte läst en tidning sen vi kom hem från Frankrike för 5 dagar sen. Inget annat än vädret, men när de där röda färgfälten som betytder varmare väder alltid ligger placerade på dagen längst bort, för att dagen efter ha förskjutits ytterligare en dag längre fram, tappar jag förtroendet för hela DN och lägger tidningen i pappersinsamlingen oläst.

Vi är på Gotland nu. Här spelar vädret stor roll. I går kväll var jag inne i Burgsvik för att köpa cigaretter och bröd på Folkeryds konditori och mötte husvagnskamparnas frustration när de trängdes framför gottdisken och valde den strörtsa tårtbiten för att fika bort eländet. Klockan var halv 9 på kvällen, men det var kaffe och tårta som gällde. En regnig julikväll i en husvagn på Gotland var nog knappast vad den här familjen hade tänkt sig när de planerade sin semester i slutet av februari.

Men i torsdags var det fint. Vi kom till ön med båten klockan 4 och jag körde ner familjen till Vamlingbo bara för att vända och åka tillbaka till Visby. Tomas spelade i Metodistkyrkan på Adelsgatan. Trots att jag har varit på Gotland varje sommar sen 1999 har har aldrig varit inne i Visby och jag vet inte hur jag ska beskriva det jag såg. Nu är det ju politikervecka och stan är fylld av journalister och lobbyister, men att utelivet där skulle vara så levande och glatt och inbjudande, hade jag faktiskt inte föreställt mig.

Tomas har åkt runt med sin gitarr och spelat i mer än 10 år nu, och det märks verkligen. Jag vet ingen som känns så oerhört bekväm och otvungen och absolut närvarande inför en publik som han. Dessutom har han blivit en jävligt bra gitarisst. Vid flera tillfällen kom jag på mig själv med att spana efter om han hade en gömd en bassist någonstans. Men det var bara han och en gitarr. Och så gästspelande Tobias Fröberg som akompanjerade på piano i bland annat "Tommy och hans mamma". Då trodde jag att tjocka tanten i bänken framför mig skulle få ett EP-anfall. Då var det bara hon och den där låten.

Efteråt rusade alla ut och tog bilder av solnedgången. Jag följde med Tomas och ett litet sällskap ner till Hotell Wisby och åt ungtupp och jämförde digitalkamera med resten av sällskapet. Sen promenerade jag upp mot parkeringen på Östercentrum och noterade hur utelivet blev allt folkligare för varje kvarter jag kom närmare ringmuren och porten ut ur den pitoreska medeltidsstaden.

2 kommentarer:

Kai Stavre sa...

"Trots att jag har varit på Gotland varje sommar sen 1999 har har aldrig varit inne i Visby och jag vet inte hur jag ska beskriva det jag såg"

Bra.

Peter Barlach sa...

Fint.